nieuws

Ingenieursbureau werkt aan zichtbaarheid via pop-up store Utrecht Centraal

bouwbreed Premium 1746

Ingenieursbureau werkt aan zichtbaarheid via pop-up store Utrecht Centraal

Het begon als een wild idee van een groepje jonge medewerkers binnen Antea Group. Wil je als ingenieursbureau naast de zakelijke markt ook de consument bereiken, dan moet je een winkel hebben, zo bedachten ze. Die is er nu. Nog de hele week tot en met zondag 28 oktober zijn de deuren van de pop-up store op station Utrecht Centraal geopend. Eigen medewerkers staan het publiek te woord.

“Wij zijn gewoon een beetje gek”, zegt commercieel directeur Menno Smits van Antea Group. “Ik vind het prachtig dat we hier zijn. Het is iets nieuws, een ingenieursbureau dat een winkel opent.” Hij ziet het andere bureaus nog niet zo snel doen. “Dit heeft alles te maken met het vergroten van onze zichtbaarheid. Centraler dan Utrecht Centraal kan niet.” De tijdelijke winkel is een actie die past binnen dat streven naar een grotere zichtbaarheid: een van de pijlers onder het 1000-dagenplan, dat Antea Group ruim twee jaar geleden presenteerde om heel concreet te werken aan verbetering. Dat plan zal ergens in de loop van 2019 eindigen, maar “er zal zeker een vervolg komen”, aldus Smits.

De ingenieur mag ook best meer op voorgrond treden

Ingenieurs spelen een essentiële rol bij het vormgeven van de dagelijkse leefomgeving van mensen, maar het grote publiek is zich daar nauwelijks van bewust. Hun werk speelt zich immers grotendeels af achter de schermen, terwijl architecten en aannemers veel zichtbaarder zijn. De ingenieur mag ook best meer op voorgrond treden, vinden ze bij Antea Group. Daarom willen ze in Utrecht een brede groep laten kennismaken met het werk van de ingenieur. Elke dag is er weer een andere businesslijn die zich presenteert en laat zien welke projecten ze allemaal uitvoeren: van dijkversterking, 3D-geprinte bruggen, dronetechniek, energieneutrale woonwijken tot het bestrijden van wateroverlast. Van een initiatief als deze winkel profiteert niet alleen Antea Group, maar ook andere ingenieursbureaus hebben er baat bij, meent Smits. Datzelfde geldt voor de radiospotjes een paar jaar geleden toen de naam veranderde van Oranjewoud in Antea Group. Daarin werd op een ludieke manier aandacht gevraagd voor het werk van de ingenieur. “Er komt nog een rekening”, grapt hij. “Alles wat wij en de concullega’s doen om de zichtbaarheid van de ingenieur te vergroten, is goed voor de branche.”

Om passanten ‘te lokken’ heeft Antea een game ontwikkeld die in de winkel gespeeld kan worden. Bezoekers kunnen virtueel de Utrechtse Domtoren restaureren en het carillon bespelen als knipoog naar een van de projecten van het ingenieursbureau. (Foto’s: René van der Hulst)

De pop-up store op Utrecht Centraal is geen klassieke winkel. Smits: “We hebben geen kassa en we verkopen niks. Het allerbelangrijkste is laten zien wat we doen en het gesprek aangaan.” Ook al is het niet de opzet, het is natuurlijk niet uit te sluiten dat de winkel ook nog wat oplevert. Smits heeft de eerste klanten al gesignaleerd, die toevallig langskwamen op weg naar hun trein. “Als er bijvangst is, is dat geweldig, maar het is niet de doelstelling.” Om passanten makkelijker over de drempel te krijgen heeft het bedrijf een game ontwikkeld die in de winkel gespeeld kan worden. Bezoekers kunnen virtueel de Utrechtse Domtoren restaureren en het carillon bespelen als knipoog naar een van de projecten van Antea Group. Het ingenieursbureau doet de projectleiding van de restauratie van de toren, die volgend jaar van start gaat.

Maandagochtend in alle vroegte deze week ging de winkel open. Dat was nog behoorlijk aanpoten, want een dag eerder was de pop-up store nog het domein van een kiwileverancier. Er moest daarom snel omgebouwd worden. Geertje Pruijsers, changemanager Zichtbaarheid, die de hele eerste dag in de pop-up store stond, is tevreden over de aftrap. “De belangstelling is boven verwachting. Mensen stoppen en stellen vragen. De bezoekers waren heel divers: opa’s, oma’s, ouders met kinderen, maar ook studenten: van 8 jaar tot achter in de 70. En de hele dag waren er wel twee tot drie mensen die het spel speelden.”

Als nieuwe collega’s zich in de winkel melden, dan is dat natuurlijk ook meegenomen

Een mooie bijkomstigheid is dat de nieuwe arbeidsmarktcampagne toevallig in de week start dat de pop-up winkel open is. Als nieuwe collega’s zich in de winkel melden, dan is dat natuurlijk ook meegenomen, want de arbeidsmarkt is krap en veel technische bedrijven vissen allemaal in dezelfde vijver. Salaris alleen is niet zaligmakend, is de ervaring van het bedrijf. Om jongere medewerkers aan zich te binden zet het bedrijf onder meer in op speciale programma’s en netwerken voor deze groep. Een daarvan is Young Improving Heroes, een opleidingsprogramma waarin jongeren veel ruimte krijgen om zelfstandig oplossingen te bedenken voor vraagstukken die klanten aandragen.

Een nieuw initiatief is het Technisch Junior Expert Programma, een samenwerking tussen Antea Group, Dura Vermeer, het ingenieursbureau van de gemeente Den Haag en de provincie Noord-Holland. In dit programma krijgen jonge ingenieurs de kans om zich in twee jaar tijd te verdiepen in uitdagende technische projecten bij deze vier organisaties en zo erachter te komen wat voor werkomgeving het beste bij hen past. Ook is er een netwerk voor medewerkers tot en met 35 jaar. “Jonge mensen krijgen bij ons veel ruimte en vrijheid, maar je merkt dat ze ook begeleiding nodig hebben. Dat vraagt van ons dan ook coaching en leiderschap”, stelt Smits.

De Utrechtse pop-up store is weliswaar vooral bedoeld om een groot publiek te laten zien wat een ingenieursbureau als Antea Group allemaal doet, dat neemt niet weg dat het bedrijf serieus bekijkt of de consumentenmarkt zakelijk ook interessant is. “Dat is best een uitdaging”, stelt Smits. Experimenten kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in de wensen van die groep. Zo kunnen particulieren binnenkort bij wijze van proef via internet bij Antea Group bodeminformatie kopen en afrekenen via iDEAL. En er zijn meer diensten denkbaar die aansluiten bij de behoeften van de consument. Het ingenieursbureau ondersteunt bijvoorbeeld een aantal verschillende gebouweigenaren die als collectief hun omgeving energieneutraal willen maken en daarvoor zelf de expertise missen.

Reageer op dit artikel