nieuws

Wat kan de bouw met artificial intelligence? ‘We zitten pas in de beginfase’

bouwbreed Premium 1417

Wat kan de bouw met artificial intelligence? ‘We zitten pas in de beginfase’

Met artificial intelligence (ai) kunnen computers menselijke functies nabootsen, scenario’s voorspellen en processen verbeteren. Ook de bouw ontdekt ai, bijvoorbeeld voor predictive maintenance of om veiligheidsrisico’s in de bouwput te detecteren. En het gaat verder. Het inspecteren van verkeersborden gebeurt al met beeldherkenning. “Met een camera op de auto rijden we langs de locaties.” Een verhaal over nieuwe toepassingen en nieuwe kansen.

Verdiep je in concrete toepassingen van ai (artificial intelligence) in de bouwsector, en al snel wordt één ding duidelijk: bedrijven die geen partnerships durven aan te gaan, zijn vroeg of laat ten dode opgeschreven. Met gesloten luiken uw business runnen? Daar komt u vast nog wel een paar jaar mee weg. Maar de wereld verandert snel. Zelfs uw koelkast haalt data binnen. Straks is ieder bedrijf een internetbedrijf. Ofwel: een schakel in de keten.

Neem nou het binnenhalen van data met moderne camera’s. Die hebben steeds meer rekenkracht en zitten bomvol sensoren. Daarmee kan zo’n beetje alles gemonitord worden wat u maar wilt, naast beeld ook geluid, weersvoorspellingen, klantgedrag, milieuvervuiling, slijtage aan apparatuur en energiegebruik. Daarmee zijn nieuwe toepassingen mogelijk. In het verkeer worden filekansen berekend. In de e-commerce onderhouden chatrobots het basale klantcontact. In ziekenhuizen krijgen patiënten naast medicijnen ook sensoren ‘toegediend’, die bloeddruk, hartslag en bewegingsfuncties onderzoeken en een seintje geven als het nodig is. Ieder weldenkend mens snapt dat de bouwsector deze datadans niet gaat ontspringen. Reden genoeg om in dit artikel de nieuwste ontwikkelingen te belichten.

De bouwsector ontdekt ai. Om dat aan te tonen, gaan we allereerst naar Rotterdam, waar ICT Group, een grote technische automatiseerder, software ontwikkelt voor bruggen, sluizen, tunnels en fabrieken. Aart Wegink, director digital transformation, is de man die intern alle trends op de radar heeft. Met behulp van de groeiende databerg ontwikkelt hij nieuwe lines of business.

Met zelflerende algoritmes asfaltschade herkennen en classificeren

Wegink geeft enkele mooie praktijkvoorbeelden van nieuwe toepassingen die alleen door ai mogelijk werden: “Met BAM Infra zijn we gestart met een model om met 360 graden-camera’s met zelflerende algoritmes asfaltschade te herkennen en classificeren. Denk onder meer aan het herkennen van gaten, scheuren, rafelingen en dierlijke resten. Dat model hebben we uitgebreid met het analyseren van verkeersborden. We herkennen het type verkeersbord en kunnen 1-op-1 de locatie mappen. Daarnaast hebben we een interessante pilot gedaan om te bepalen waar zich bomen, groenstroken en open verhardingen bevinden. Met dit soort ontwikkelingen zitten we pas in de beginfase.”

De databerg groeit. En niet alleen dat. Het slim koppelen van data leidt tot ongekende nieuwe mogelijkheden. Zo koppelt ICT Group AI aan predictive maintenance (voorspellend onderhoud). Wegink: “In de industrie inspecteren we de opslag van chemische stoffen en de gevolgen voor het materiaal. Denk bijvoorbeeld aan corrosie. Ook hebben we voor de gemeente Haarlem en Schiphol rioolgemalen gemonitord. We hebben daar ai toegepast om te bepalen of het gemaal schoongemaakt moet worden of niet. Soms is het niet nodig, soms ben je te laat. Het juiste moment voor het sturen van een onderhoudsmonteur is met ai veel nauwkeuriger te bepalen.”

Wat is kunstmatige intelligentie?

Over artificial intelligence bestaan de nodige misverstanden. Zo moeten we niet spreken over één soort ai maar over drie hoofdcategorieën volgens Pascal Huijbers van technologiebedrijf Fujitsu. Huijbers noemt ‘beeldherkenning en het verwerken van spraak naar tekst’, ‘structureren en classificeren van data’ en ‘voorspellen van scenario’s en optimaliseren van processen’. Grote techbedrijven werken al tientallen jaren aan ai in de R&D-sfeer. Volgens Huijbers zorgt de combinatie van sensoren, data en rekenkracht pas nu voor toepassingen die markten en sectoren op hun kop gaan zetten.

Inspecties worden normaal gesproken gedaan door inspecteurs van vlees en bloed. Maar die zijn schaars, terwijl de frequentie van het aantal inspecties flink omhoog moet. De computer lost beide problemen op. Dat de computer werk overneemt, heeft nòg een voordeel volgens Wegink: “Geautomatiseerde inspecties verlopen altijd op precies dezelfde manier. Daardoor gaan we patronen en verloop zien. Dit wil trouwens niet zeggen dat menselijke inspecteurs overbodig worden. De mens levert altijd een waardevolle bijdrage, bijvoorbeeld als de computer het even niet weet.”

Ook in de woningbouw moet het slimmer en meer voorspellend

Volgens Wegink (en veel anderen) raakt de bouwsector steeds meer connected. Ook in de woningbouw moet het slimmer en meer voorspellend (qua energiegebruik, qua onderhoud). Dat is het begin van de smart city. Wegink: “Smart city’s beginnen bij slimme infrastructuren en slimme gebouwen. Maar pas op, daarvoor heb je partners nodig. Met name voor kleine bouwbedrijven is het onmogelijk om alles alleen te doen, ook gezien de energietransitie die voor de deur staat.”

Het al genoemde BAM Infra omarmt ai sinds in 2016 de nieuwe Strategische Agenda werd opgesteld. Digitalisering was een van de speerpunten. Dat leidde in eerste instantie tot pilots voor het detecteren van asfaltschade en monitoren van verkeersborden. Daarmee kreeg het bedrijf de smaak te pakken. Er volgde een pilot voor ‘bermanalyse’. Business & Commercial Manager Kitting Lee was nauw bij deze projecten betrokken. Lee stelt dat ai het werk efficiënter maakt: “Met een camera op de auto rijden we langs de locaties. Dat gaat sneller dan inspecteurs op pad sturen, en levert meer informatie op. Daarnaast kunnen we met AI een bepaalde kwaliteit van werk borgen en kennis opbouwen.”

Alle genoemde pilots werkten op basis van videobeelden. Nu volgde een pilot met satellietbeelden. Voor de provincie Noord-Holland en voor de gemeente Amersfoort werden gebieden in kaart gebracht: rotondes, vaarwegen, snelwegen, groenstroken en zonnepanelen.

‘In plaats van kennis vasthouden, moeten we kennis delen’

Met beeldherkenning kon simpel worden gecontroleerd of het archief strookte met de realiteit. Lee en zijn collega’s kregen snel inzicht in de status van een areaal. Lee is enthousiast over wat al bereikt is met ai en vindt dat de hele bouwsector de nieuwe mogelijkheden moet omarmen. Dat vraagt om een andere benadering: “In plaats van kennis vasthouden, moeten we kennis delen.”

Maar er is meer. Thomas Goubau van het Belgische ingenieursbureau Aproplan komt met een heel andere toepassing. Goubau vertelt: “De hoeveelheid data die tijdens bouwprojecten wordt gegenereerd, neemt constant toe. Data van mobiele telefoons, drones, veiligheidssensoren, BIM en andere bronnen bieden een schat aan informatie. Daaruit kan ai precieze data generen die de efficiëntie, veiligheid, productiviteit en kwaliteit verbetert. De uitdaging ligt nu in de implementatie van een systeem dat al die vastgelegde informatie zodanig beheert dat bouwprofessionals en klanten ervan profiteren.”

Robot voor betonwapening

Soms gaat ai wel degelijk ten koste van banen, functies en mensen. Volgens CEO Steve Muck van het in Saxonburg (VS) gevestigde bouwbedrijf Brayman Construction Corporation kunnen op robotica gebaseerde oplossingen een einde maken aan het gebrek aan arbeidskrachten in de Amerikaanse bouwsector. ‘De voorbije tien jaar was het moeilijk om voldoende arbeiders te vinden’, schrijf Muck in zijn blog. ‘Onze robotoplossing voor betonwapening bespaart veel tijd, terwijl er minder arbeidsletsel ontstaat dan wanneer arbeiders die wapening handmatig moeten aanbrengen.’ (Nogal wiedes, als er geen arbeiders meer rondlopen, kunnen ze ook niet verongelukken. Maar dat terzijde.)

Dit kan leiden tot meer veiligheid op de bouwplaats. Goubau stelt dat constructiebedrijf Skanska en ingenieursbureau Arup een managementplatform hanteren dat ai gebruikt om een op de werkplek gecreëerde database van beelden en video’s te filteren op potentiële risico’s. Hun software gebruikt beeldherkenningsalgoritmes om specifieke zoekcriteria te identificeren, zoals veiligheidshesjes, helmen en felle kleuren. Zo filteren ze bijvoorbeeld beelden van bouwvakkers die niet de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen dragen. De zoekresultaten worden in no time bijeengebracht en naar de bouwplaats gestuurd. Een taak waar een mens misschien dagen over zou doen.

‘Ga co-creëren met partners en ga ssamen naar nieuwe toepassingen zoeken’

De voorbeelden in dit artikel tonen aan dat ai toegevoegde waarde heeft voor tal van toepassingen in de bouwsector. Rest de vraag wat ondernemers moeten doen om nieuwe kansen te ontdekken.

Daarvoor gaan we terug naar Pascal Huijbers van Fujitsu. Zijn advies is simpel: “De belangrijkste vraag die bedrijven zich nu moeten stellen? Wat betekent ai voor ons en wat kunnen we ermee? Ga co-creëren met partners en ga samen naar nieuwe toepassingen zoeken. Daar ligt de ruimte om technologie te integreren in nieuwe oplossingen.”

Reageer op dit artikel