nieuws

Eureka | Online ‘groene’ hoogwerker boeken

bouwbreed 1803

Eureka | Online ‘groene’ hoogwerker boeken
Arnold Grootveld van hoogwerkt.nl

Een hotelletje voor een paar nachten, een vliegreis of zelfs een bak sushi. Wat kun je eigenlijk niet online bestellen? Hoogwerkers soms? Ja wel, zelfs die, zij het sinds kort. Arnold Grootveld dook in dat gapende gat van een toch wel conservatieve markt. “We hebben geld, de nieuwste duurzame machines, een afhaalservice en een online boekingstraat. Eigenlijk kunnen we het alleen zelf nog verkloten.”

Hij kent de hoogwerkerswereld op zijn duimpje. Werkte 17 jaar bij verschillende verhuur- en verkoopbedrijven en bekleedde de hoogste posities. Arnold Grootveld zag ook vooral een conservatieve markt. Op een dag was hij het zat. Drie jaar geleden begon hij voor zichzelf. Hoogwerkt.nl lijkt aan te slaan. “We hebben 1400 machines in bestelling.”

Leuk hoor een online verhuurbedrijf van hoogwerkers, maar wat is precies de innovatie?
“Een innovatie zou ik het niet willen noemen. Als je kijkt naar ons aanbod en de manier waarop wij hoogwerkers verhuren, doen wij heel veel dingen anders dan anderen. In essentie combineren we echter slechts technologieën uit andere markten. Onze online boekingstraat springt wel het meest in het oog. Een auto of hotel kun je al jaren online reserveren, maar hoogwerkers niet. We maakten al mee dat iemand online reserveerde en binnen twintig minuten de machine afhaalde.”

EUREKA! Afwijkend, nieuw, baanbrekend, slim, klein, groot. Met deze rubriek staan we stil bij innovaties in de bouw. Heeft u ook iets slims bedacht? Schroom niet en stuur ons een mailtje: marijedeleeuw@vakmedianet.nl of thomasvanbelzen@vakmedianet.nl.

Hoe gaat dat bestellen normaal?
“Bellen. Vervolgens kijkt het verhuurbedrijf of er een hoogwerker beschikbaar is. Maar al dat contact vindt plaats tijdens kantooruren. Bij ons kun je dag en nacht terecht voor een hoogwerker. Gisterenavond nog zijn er twee machines gereserveerd. Onze klanten zijn enorm blij mee die onbeperkte bereikbaarheid. Overigens zijn we de boekingstraat nog aan het optimaliseren. Het kan nog beter.”

Zijn jullie hoogwerkers bijzonder?
“Absoluut. Alle machines zijn gekoppeld aan internet. Op afstand zien we wat de klant doet en of er een storing is. En als iemand een machine lang niet gebruikt zeggen wij: waarom breng je hem niet terug? We kunnen onze klanten dus ook goed adviseren op basis van data…

De machines kunnen we ook op afstand aan- en uitzetten. Ik durf ook te stellen dat onze machines professioneler zijn dan de rest. Dat komt omdat wij er veel tegelijkertijd inkopen, waardoor we eisen kunnen stellen aan de hoogwerkers. De leverancier vindt dat ook leuk. Dankzij ons krijgt hij ruimte voor innovatie. En onze klanten krijgen hoogwerkers die ze ook voor zichzelf zouden willen kopen.”

Hoeveel machines hebben jullie?
“Tachtig, en er moeten er nog 1320 binnenkomen. Het geld daarvoor is al binnen. We hebben veel slagkracht, omdat meerdere partijen (investeerders, fabrikanten, een leasemaatschappij en distributiepartners) in ons geloven.”

Superduurzaam zegt u?
“Bij ons kun je een hoogwerker ook voor twee uur huren. Dat kan volgens mij nergens anders. Transport is een belangrijke factor in deze branche. De meeste hoogwerkers worden naar de locaties gebracht, met alle co2-uitstoot van dien. Wij hebben speciaal ontwikkelde aanhangers en zes afhaallocaties (moeten er tachtig worden). Dat scheelt enorm in de co2-uitstoot.”

Welk probleem lost dit?
“Nederland telt grofweg tien hoogwerkspecialisten en vijftig algemene materieelverhuurders. Die verhuurbedrijven hebben vaak een breed assortiment en vaak niet de kennis om klanten te adviseren. Wij hebben straks een landelijk netwerk, de kennis en data om klanten te adviseren. Reserveren is nogmaals eenvoudig en de afhaalservice scheelt tijd en brandstof. We proberen impact te hebben en de kosten van de klant te drukken.”

Is er al een beetje vraag naar?
“Jaaaa. Acht maanden geleden zijn we gestart en onze online boekingsstraat ging in april online. Nu hebben we per dag vier, vijf nieuwe klantaanvragen en moeten we bekender worden. Bakken geven we uit aan markering. We spelen nog lang niet quitte, maar ik verwacht dat onze cashflow de komende maanden wel voor het eerst positief wordt.”

Mooi verhaal, maar bestaat dit nog niet?
“Bij mijn weten niet. Laatst sprak de president van de Europese vereniging van materieelverhuurbedrijven. Jeetje, wat zijn jullie met interessante dingen bezig. Dat zegt mij genoeg.”

Is het lastig om de markt op te komen, kan me voorstellen dat er veel weerstand is?
“Ehhh., iedereen kijkt naar ons. Soms merk je dat er wrijving is. In het wereldje wordt men toch een beetje zenuwachtig van ons inkoopvolume en de vernieuwende benadering.”

Hoe kwam u op het idee eigenlijk voor een ‘duurzame, online, afhaalmaterieelboer’?
“Er zijn drie belangrijke trends binnen de verhuur; verhuur wordt specialistischer, lokaler en meer en meer gericht op een hogere arbeidsproductiviteit van de gebruiker. Tijdens mijn MBA-afstudeerscriptie een paar jaar geleden viel alles op zijn plek. Ik ontdekte dat er vraag was naar duurzaam materieel, maar nauwelijks aanbod en binnen Hoogwerkt brengen we deze drie aspecten samen. Daarnaast heb ik drie dochters en vind ik het maar niets dat we de hele aarde aan het ‘op fikken’ zijn.”

Groene hoogwerkers?
“Ja. Wij willen elektrische machines en geen klassieke accu’s meer maar lithium-ion, zeiden we tegen onze fabrikanten. De levensduur is langer en van het stopcontact naar de hoogwerker gaat 100 procent energie. Normaal verlies je er dertig. En uit dat stopcontact komt groene stroom, waardoor het gebruik 100 procent C02-neutraal is.”

Wat kost dat eigenlijk, online zo’n hypermoderne machine huren?
“Vandaag zijn we net zo duur zijn als ieder ander en de eerste drie maanden geven we vijftig procent korting. Een prijsvechter? Nee, maar we moeten de klant wel in onze machines krijgen. Let wel, onze machines zijn 30 procent duurder.”

Nog kinderziekten?
“We bestellen nieuwe, ontwikkelde producten, dus ja die zijn er. Maar onze fabrikanten voelen zich medeverantwoordelijk, onvoorziene storingen worden opgelost. Zo hadden we een probleem met één van onze aanhangwagens. Ons uitgangspunt is dat de klant nooit verkeerd kan laden. Bij een van de aanhangers was de balans niet goed. Dat stellen we vast en passen we vervolgens aan.”

Dus volgend jaar bent u schatrijk?
“Haha… nou, dat is niet mijn doel. Ik haal mijn geluk uit het op de markt brengen van dingen die er vandaag niet zijn, van klanten een nieuwe smaak aanbieden. Financieel succes is een resultante, geen doel.”

Is innoveren ook pijn leiden?
“In elk geval hard werken. Ons team is in de basis klein (we werken met schil van professionals om ons heen). Gisterennacht was het half 2, omdat iets echt af moest.”

Bestaan jullie over tien jaar nog steeds?
“Absoluut. Internationale ambities heb ik niet. Ik hou van mijn gezin en ik ken de Nederlandse markt. Ik hoop wel dat we erkenning krijgen uiteindelijk voor wat we doen en dat de klant blij van ons wordt. Voor de rest ziet alles er goed uit. We hebben de kennis in huis en het geld. Eigenlijk kunnen we het alleen zelf nog verkloten.”

Nog andere plannen? Andere machines in verhuur misschien?
“We denken na over mini-hijskranen, graafmachines zal ik nooit verhuren. We moeten niet te breed worden, we richten ons op werken op hoogte.”

Nog een advies aan beginnend uitvinders?
“Begin niet als je twijfelt, dan ben je er nog niet. Zoek de waarde voor je klant en de mogelijkheid om en duurzame relatie op te bouwen.”

Welke uitvinder of bedrijf zou je volgende week op deze plek willen zien?
Aan de Stegge en Dura Vermeer zijn echt altijd bezig met vernieuwing en cultuurverandering. Dat vind ik echt mooie bedrijven. Zij zijn intrinsiek gemotiveerd om idealen na te jagen en werken met duurzame kpi’s waarmee ze de duurzaamheidsresultaten van hun leveranciers in beeld hebben. In de bouw is dat bijzonder.”


Wie is Arnold?

Foto: Eran Oppenheimer

Leeftijd: 48
Werkt bij: Hoogwerkt
Grootste voorbeeld: Heb ik niet, ik hoef ook geen voorbeeld te zijn voor anderen. Ik hoop dat iedereen zijn eigen passie volgt. Wat je ook doet, succesvol of niet.
Missie: Ik wil impact hebben in de verhuurdersmarkt. Het moet duurzamer. Dat kan en zullen wij aantonen.
Motto: Aan de lunchtafel zeg ik vaak: jongens wat hebben we het toch goed. Dat ik dit mag doen met ons team, is een voorrecht.

 

Reageer op dit artikel