nieuws

Lage waterstand raakt bouwers en fabrikanten in hun portemonnee: ‘Elke week nieuwe prijsstijgingen’

bouwbreed Premium 2523

Lage waterstand raakt bouwers en fabrikanten in hun portemonnee: ‘Elke week nieuwe prijsstijgingen’

Bouwers hebben merken steeds meer van de lage waterstanden. Schepen vervoeren minder zand en grind, waardoor de kosten voor grondstoffen en materiaal omhoog schieten. “Elke week krijgen we nieuwe prijsstijgingen door van onze leveranciers.”

Herman Reinten, directeur van Reinteninfra, dealt er al zo’n zes weken mee. Zijn bedrijf krijgt elke week zand en grind aangeleverd wat ze zelf verwerken tot funderingsconstructies en asfalt. “De ene keer krijgen we te horen dat we per ton 1 euro meer moeten betalen, de andere keer gaat het om 4 euro”, vertelt hij als Cobouw navraag doet. “Dat zijn best significante prijsstijgingen. En dat alleen maar door de lage waterstanden, waar we helemaal niets aan kunnen doen.”

Schepen liggen minder diep en kunnen minder vervoeren

Door de lage waterstanden worden schepen al wekenlang minder vol gestopt, zodat ze minder diep in het water liggen. Vorige week waarschuwde ondernemersvereniging Evofenedex er al voor dat dit wel eens een probleem kon worden voor de toelevering van bouwmateriaal. Er moeten namelijk meer schepen ingezet worden om hetzelfde te vervoeren en dat betekent hogere transportkosten voor leveranciers.

Binnenvaartschip geladen met zand.

Schepen kunnen minder zand en grind vervoeren vanwege de lage waterstanden.

Die kosten worden uiteindelijk doorberekend aan (beton) fabrikanten. En dat gaat de betonindustrie niet in de koude kleren zitten. “Of ze hier last van hebben? Jazeker”, bevestigt Ron Peters, directeur van Het Betonhuis. “Voor 500 ton zand of grind moeten er opeens veel meer schepen varen. Die kosten krijgen fabrikanten op hun bordje. Of ze die prijsstijgingen doorberekenen aan bouwbedrijven, dat weet ik niet. Dat verschilt per bedrijf.”

‘Leveranciers hebben al prijsstijgingen aangekondigd’

HSB Bouw houdt in ieder geval wél al rekening met prijsstijgingen. En dan vooral voor beton. Want beton- en asfaltproducten hebben het meest te maken met de lage waterstanden, omdat vooral zand en grind over het water worden vervoerd.

“We hebben nu nog niet direct last van hogere kosten, omdat het bouwvak is en we nu geen beton afnemen. Maar onze leveranciers hebben al aangekondigd dat er een prijsstijging aan zit te komen”, vertelt directeur André Vos.

De kans is groot dat het bedrijf na de bouwvak de kosten op haar bordje krijgt. “We hebben al last van stijgende bouwkosten, capaciteitsproblemen en met staalprijzen uit China. En dan komt dit er ook nog eens bij. Het is weer het zoveelste dingetje waarmee we moeten dealen. Of ik er slapeloze nachten van heb? Nee dat niet, maar vooral omdat er al zoveel speelt.”

‘Over een paar weken staan we voor de harde werkelijkheid’

Funderingsbedrijf Van ’t Hek vreest ook voor hogere kosten na de vakantieperiode. “Op dit moment hebben we nog geen geluiden gehoord van leveranciers dat de kosten gaan stijgen, ik denk dat deze bedrijven het voorlopig even aanzien omdat het nu bouwvak is. Maar ik ben bang dat we over een paar weken, als we weer beginnen, wel eens voor de harde werkelijkheid kunnen komen te staan. Vooral als het zo droog blijft. En voorlopig  heb ik op de weerberichten geen spatje regen gezien”, zegt directeur Ruud van ’t Hek.

Ook klei, kalk- en zandsteen in de problemen

Niet alleen zand- en grindleveranciers hebben te maken met de lage waterstanden, ook leveranciers van kalk- en zandsteen en klei hebben ermee te maken. Dit laat NVTB-voorzitter Titia Siertsema weten. “We hebben nog geen signalen binnen gekregen dat er onvoldoende vervoerd kan worden, maar wel dat de transportkosten oplopen voor deze leveranciers. Want er moeten meer schepen ingezet worden om hetzelfde te vervoeren.”

Hoeveel de prijzen voor betonproducten gaan stijgen, daar heeft André Vos geen idee van. Dat is nog afwachten. In ieder geval is hij niet van plan deze extra kosten direct door te berekenen aan opdrachtgevers. “Als het zou gaan om een structurele prijsstijging, zou ik dat wel doen. Maar dit is, als het goed is, kortstondig”, verklaart hij.

‘Hoe krijgen we begrip van opdrachtgevers?’

Herman Reinten is wel al in gesprek met zijn opdrachtgevers. Zijn bedrijf werkt in de bouwvak namelijk gewoon door en daardoor hebben de stijgende materiaalkosten voor hem al best wel wat financiële consequenties.

“Het grootste probleem is dat we begrip moeten creëren bij onze opdrachtgevers. Het gaat hier om onvoorziene omstandigheden, we kunnen toch echt niets aan die lage waterstanden doen.”

Ook de levering komt in de problemen

De droogte, die al weken het land teistert, lijkt de bouw steeds verder te raken. Want het gaat niet alleen om extra kosten, ook de levering van materialen komt in de problemen. “We  hebben al een paar keer te maken gehad met enorm krappe leveringen van zand en grind”, verwoordt Reinten het probleem.

Overigens hebben (nog) niet alle bouwbedrijven en betonfabrikanten al last van de lage waterstanden. Bij sommigen komt dat doordat er in bouwvak nauwelijks gewerkt wordt. Bij anderen zijn de effecten gewoonweg nog niet doorgedrongen. Maar dat betekent niet dat dat niet alsnog gebeurt.

‘We werken veel met asfalt, dus het is afwachten’

“Op dit moment merk ik er nog niet zo veel van, maar als de lage waterstanden aanhouden, zou het best eens mogelijk zijn dat we dat gaan merken in onze kosten. Wij werken veel met asfalt, dus het is afwachten wat er gebeurt”, zegt George Kempenaar, directeur van infrabouwer Jansma Drachten.

Het Groningse bouwbedrijf Kooi heeft ook nog geen belletjes gehad van leveranciers die prijsstijgingen aankondigen. “Tot nu toe houden we ons gewoon aan de vooraf gemaakt afspraken”, zegt directeur Jan Emmo Hut. “Maar ik heb ook de berichten in de media gehoord, dus ik hou de situatie goed in de gaten. Het is goed dat er al een signaal is uitgegaan, zodat we er rekening mee kunnen houden. Het zou heel goed kunnen dat we straks extra kosten te verduren krijgen, maar het kan ook heel goed dat het zo in een keer is opgelost. Het is afwachten.”

‘Tekort aan water veel groter probleem’

Bij Van ’t Hek is op dit moment de levering van grind en cement niet het grootste probleem, maar zorgt vooral het tekort aan water grote kopzorgen. “Wij gebruiken veel water voor in onze funderingsconstructies, maar we mogen vanwege de lage waterstanden nauwelijks meer leidingwater gebruiken. We moeten nu zelf zorgen voor water van buitenaf, we boren onze eigen watervoorraad aan uit tankwagens. Daarmee redden we het nu nog, want het is vakantie, maar als de bouwvak straks voorbij is, kan het watertekort wel eens een groot probleem gaan worden. Ik hoop écht dat het gaat regenen”, aldus Van ’t Hek.

 

Reageer op dit artikel