nieuws

Interview RailAlert | Help, het gele hesje verdwijnt: Oranje boven op alle bouwplaatsen

bouwbreed Premium 5664

Interview RailAlert | Help, het gele hesje verdwijnt: Oranje boven op alle bouwplaatsen

De gele jas van spoorwerkers verdwijnt. Per 1 juli 2019 stapt de hele bouw over op oranje werkkleding. Nooit meer een zee van gele hesjes bij een groot spoorproject. Niemand ziet meer het verschil tussen een wegwerker en een spoorwerker. Waarom eigenlijk?

De consequenties voor spoorbouwers zijn groot. Bedrijven als Strukton, BAM en VolkerRail moeten flink in de buidel tasten om alle kleding voor hun raildivisie  te vervangen. Bij Strukton bijvoorbeeld gaat het om 1345 spoormensen die overgaan van geel naar oranje, nog eens 566 medewerkers wisselen nu regelmatig van hesje en 32 veiligheidsmensen zullen in het vervolg geel dragen.

Tien prangende vragen aan veiligheidsexpert Marcel Edwards, voorzitter Werkgroep Veiligheidsdashboard van Rail Alert.

Waarom stapt de gehele spoorbranche over op oranje hesjes?
“Omdat oranje hesjes even veilig zijn als gele hesjes en het makkelijker en duidelijker is om als de hele bouw dezelfde kleur draagt. Dat sluit beter aan bij landen om ons heen en is ook makkelijker voor aannemers die zowel in de bouw als in de spoorbranche werken. Steeds switchen is niet handig.”

Je ziet geen verschil meer tussen een wegwerker en een spoorwerker?
“Dat klopt. De veiligheidskleding van wegwerkers zal van 1 juli niet meer afwijken van spoorwerkers. Knaloranje valt net zo goed  op als knalgeel. En veilig werken, ook onder donkere of natte omstandigheden, is natuurlijk het hele idee achter veiligheidskleding.

Marcel Edwards van RailAlert vindt het niet erg dat het gele hesje verdwijnt.

Daarom zijn er ook strenge eisen voor de reflecterende strepen op de kleding. Die veranderen overigens niet: dat blijven twee horizontale strepen en ten minste [intermeztwee verticaal signalerende strepen die over de schouders doorlopen.”

Nooit meer een gele hesjes dus?
“Nou, dat is niet helemaal waar. Degenen die op de bouwplaats zijn belast met veiligheid blijven wel geel dragen. Die zijn vanaf 1 juli juist extra herkenbaar en wijken als enige af. Dat is bewust, zodat iedereen weet dat je meteen moet luisteren als iemand met een geel hesje ingrijpt.”

Dus toch nog geel?
“Ja, dat klopt. Veiligheid in de spoorbouw en ook de gehele bouw is een belangrijk thema. Aanrijgevaar is in de spoorbouw nog altijd het grootste risico. Het is dan handig als iemand met een geel hesje roept dat je opzij moet dat je daar onmiddellijk gehoor aan geeft, omdat je dan meteen beseft ‘die waakt over mijn veiligheid’. Maar het zijn nog maar een paar gele hesjes.”

Stappen de veiligheisdmensen op de andere bouwplaatsen dan ook over op gele hesjes?
“Niet dat ik weet. Dat zou niet onlogisch zijn, maar RailAlert gaat alleen over het spoor.”

Wat voor sancties of boetes gelden na die tijd?
“Er gelden niet meteen sancties. We hebben die afspraak branchebreed gemaakt en meestal werkt dat gewoon goed. Misschien dat iemand nog een tijdje een oranje hesje draagt over gele kleding of dat iemand wordt aangesproken op zijn kleding, maar echte sancties werken meestal alleen maar averechts.”

Lees alles

Lees alles
Wat kost deze operatie?
“We willen bedrijven en organisaties niet op hoge kosten jagen. In overleg met de spooraannemers is deze termijn afgesproken. Zij hebben aangeven dat deze termijn voor iedereen behapbaar is. De kosten voor een los geel hesje zijn natuurlijk veel lager dan voor een complete winter- of regenoutfit. We hebben ook bewust nog geen termijn afgesproken over gele werkbroeken. Een oranje jas met een gele broek is voorlopig gewoon toegestaan. De meeste bouwers reageren juist enthousiast bij de gedachte dat alleen nog oranje veiligheidskleding nodig is.”

Was er weerstand?
“Eigenlijk niet. Ik heb er in elk geval niets van gemerkt. De discussie over de meerwaarde van gele hesjes is op gang gekomen na het afsluiten van de ‘Governance Code Veiligheid in de Bouw’ Naar aanleiding daarvan heeft Rail Alert onderzoek gedaan of gele hesjes nu veiliger zijn of meerwaarde hebben. Dat blijkt in de praktijk niets uit te maken. In andere landen werken spoorwerkers allang in het  oranje en ook daar zijn geen verschillen als het gaat om veiligheid.”

Hoeveel gele hesjes zijn er eigenlijk?
“Geen idee, vele duizenden. De afspraak geldt voor het hoofdspoor van ProRail, maar ook voor alle metro’s en light rail van HTM, RET, GVB en PUOV. Dus daar zijn veel partijen bij betrokken en al die werknemers dragen nu gele hesjes.”

Wat gebeurt er eigenlijk met al die gele hesjes?
“Veiligheidskleding gaat tussen gemiddeld twee tot drie jaar mee. We hebben bewust een lange aanlooptijd afgesproken zodat het omwisselen en aanschaffen van nieuwe oranje kleding zoveel mogelijk meeloopt in de reguliere vervangingscyclus bij bedrijven. Er geldt vanaf 1 januari al een overgangsperiode dat sommige spoorwerkers al oranje kleding dragen met daarover een geel hesje. Stipt 1 juli 00.00 uur stapt de hele branche over op oranje.”

Reageer op dit artikel