nieuws

Kozijnen die duurder en duurder worden? Niet bij Timmerfabriek Nijhuis

bouwbreed Premium 1472

Kozijnen die duurder en duurder worden? Niet bij Timmerfabriek Nijhuis

Terwijl de meeste toeleveranciers de prijzen voor bouwmateriaal de laatste tijd flink omhoog gooien, hebben de vaste partners van timmerfabriek Nijhuis Toelevering geluk: de leverancier sluit de komende drie jaar prijsstijgingen volledig uit. “Wij willen niet meegaan met de trend van alsmaar oplopende bouwkosten.”

Maar waarom zou een toeleverancier, die in deze tijden gouden bergen kan verdienen, haar materiaalprijzen niet flink verhogen? Er is zo’n flinke woningopgave, dat materiaal tóch wel wordt gekocht. Sterker nog: er is een tekort aan veel materiaalsoorten, waardoor de bouwkosten maar op en oplopen. Joris Roelink, adjunct directeur van Nijhuis Toelevering, legt de visie van de toeleverancier uit.

 Jullie zeggen dat jullie de prijzen niet laten stijgen. Albert Heijn zegt dit ook wel eens, maar ongezien heeft het bedrijf dan al eerder de prijzen omhoog gegooid. Hebben jullie dit ook gedaan?
“Nee, zeker niet. We hanteren al drie jaar dezelfde prijzen voor onze vaste partners.”

Hoe groot is die groep vaste partners?
“80 procent van onze omzet. Voor onze losse klanten hanteren we niet altijd dezelfde prijs.”

Hoeveel kost een houten kozijn voor jullie vaste klanten dan?
“Dat is niet aan te geven. We hebben kozijnen voor honderden euro’s, maar ook voor duizenden. Bovendien kan ik geen prijsindicatie geven op productniveau. We leveren namelijk veel meer dan een product.”

Maar de prijzen van die kozijnen zijn dus wel al drie jaar hetzelfde?
“Ja, voor onze vaste klanten wel.”

Alles wat u moet weten

Alles wat u moet weten
Maar waarom?
“Omdat wij goede samenwerking van essentieel belang vinden. Het is heel makkelijk in deze tijd de prijzen te verhogen. Maar wij willen niet meegaan in deze trend. De bouwkostenstijging brengt ook veel negatieve gevolgen met zich mee. Veel projecten komen stil te liggen en er zal veel bezuinigd worden, waardoor de bouweconomie er ineens volledig anders uitziet.”

Hebben jullie dan geen last van hogere grondstofprijzen en loonkosten die jullie moeten doorberekenen?
“Jawel. Maar door een goede samenwerking met je leverancier, kun je zoveel andere kosten besparen.”

Ooh ja, hoe dan?
“Door processen te optimaliseren, door te digitaliseren, door minder controles. Bij het toetsen van het product kijken we bijvoorbeeld naar de maatvoering, het merkenbeleid, de technische detaillering en de materialen die worden toegepast.”

En daardoor wordt het product goedkoper.
“Ja. Aan de hand van deze resultaten kunnen we zien wat er moet veranderen om het product goedkoper te maken. Een mooi voorbeeld is de samenwerking die we hebben met onze glasleverancier. Die stuurde ons een forse prijsverhoging. We hebben toen samen een lean-sessie gehouden. We hebben op basis van deze sessie 7 procent margeverbetering kunnen vaststellen.”

En hoe zit het met lange levertijden?
“Die zijn er voor onze vaste partners ook niet. We hanteren een leverbetrouwbaarheid van 99 procent. Dat komt omdat we nu al weten wat we in 2019 en 2020 moeten leveren aan onze klanten.”

Is Nijhuis de enige toeleverancier die zo werkt?
“Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit vrij uniek is. Ik lees steeds berichten over prijsstijgingen van 7,5 procent. Die percentages komen niet bij ons vandaan.”

Wat gebeurt er na die drie jaar?
“Dan proberen we de vaste prijzen ook vol te houden. Maar dit hangt ook af van de leveranciers waar we mee samenwerken. Die moeten er ook in blijven geloven.”

Zou u andere leveranciers ook adviseren om op deze manier te werken?
“Dat hangt af van de visie van een bedrijf. Die van ons is gericht op samenwerking. Maar als je werkt voor allemaal verschillende partijen en zoveel mogelijk producten wil verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs, is dit niet de beste manier van werken.”

Maar is dit wel een manier om ergere prijsstijgingen te voorkomen?
“Ja, daar lijkt het wel op toch? We hebben in ieder geval bewezen dat het werkt. Tot nu toe hebben we alle prijsstijgingen vanuit leveranciers kunnen terugdringen door alleen maar het proces te optimaliseren.”


CV Joris Roelink

Joris Roelink is sinds 2015 adjunct directeur sales en online bij Nijhuis Toelevering. Hij is onder andere oprichter van Toelevering Online. Dit is een tool die het mogelijk maakt om maatwerk kozijnen te bestellen die binnen vijf werkdagen op locatie geleverd worden. Zodat een timmerman waar en wanneer hij maar wil kan bestellen. Naast zijn werkzaamheden voor sales en toelevering online, begeleidt hij een transitieproces in de organisatie.

Reageer op dit artikel