nieuws

Droogte gevaar voor levering én kosten bouwmateriaal: schepen vervoeren minder zand en grind

bouwbreed Premium 2359

Droogte gevaar voor levering én kosten bouwmateriaal: schepen vervoeren minder zand en grind

Als de lage waterstanden aanhouden, dreigt een groot probleem voor de toelevering van bouwmateriaal. En dan vooral voor de betonmortel- waren en asfaltindustrie. Nu al kunnen schepen minder materiaal, zoals zand en grind, vervoeren.

Daarvoor waarschuwt ondernemersvereniging Evofenedex. De vereniging hoort signalen van haar leden dat schepen minder vol worden gestopt, zodat ze minder diep in het water liggen. Soms gaat er tot een derde minder in een schip. “Er moeten meer schepen ingezet worden om hetzelfde materiaal te vervoeren”, bevestigt woordvoerder Ellen Timmer, na berichtgeving op BNR nieuwsradio. “Maar die schepen zijn niet altijd beschikbaar.”

Het materiaal kan bovendien niet zomaar over de weg vervoerd worden, omdat er een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs. Vracht dat niet opgehaald wordt is daardoor aan de orde van de dag. “De situatie wordt steeds nijpender”, stelt Timmer.

Vooral zand en grind in de problemen

Zand en grind zijn de bouwmaterialen die vooral in de problemen komen. Dat zijn volgens Timmer namelijk bulkgoederen die het meest via schepen worden vervoerd.

Een van de bedrijven die dat aan den lijve ondervindt, is Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen. Dit bedrijf levert zand, grind en gebroken grind voor betonmortel- waren en asfaltindustrie. “De schepen waarmee wij een contract vast hebben liggen, kunnen soms wel voor de helft minder meenemen. Dat betekent dat we ons materiaal via andere schepen vervoeren en die rekenen soms wel drie keer het dubbele voor het transport”, vertelt directeur Pim van Baaren.

Die extra kosten kunnen uiteindelijk op het bordje terecht komen bij bouwers, stelt de directeur. “De transportkosten bereken ik door aan mijn klanten, zoals betonfabrikanten. Die proberen die kosten natuurlijk weer door te berekenen aan de bouw. Zo komt deze branche, die toch al onder druk staat door de enorme bouwopgave, nog meer onder druk te staan door extra prijsstijgingen.”

Nog geen direct leveringsgevaar

Op dit moment is de levering van zand en grind nog niet direct in gevaar, vervolgt hij. Maar, als de droogte aanhoudt, kan dat ook betekenen dat er straks helemaal geen schepen meer kunnen varen. “Wanneer dat gebeurt? Dat weet ik echt niet. Maar zolang de droogte aanhoudt, blijft het erg spannend”, aldus Van Baaren.

Reageer op dit artikel