nieuws

Mommers: “BIM is het centrum van de digitale revolutie in de bouwwereld”

bouwbreed Premium 1377

Mommers: “BIM is het centrum van de digitale revolutie in de bouwwereld”

Bram Mommers begon ooit als landmeter. Onder andere op grote bouwplaatsen, zoals de HSL en de Betuwelijn, waarbij het accent steeds meer verschoof naar het organiseren van informatie in de bouwketen, zowel nationaal als internationaal. “Ik kijk altijd naar de digitale ontwikkelingen met in mijn achterhoofd de complexiteit van de bouwsector.”

In 2015 en 2016 was Mommers binnen adviesingenieursorganisatie Arcadis verantwoordelijk voor de implementatie van BIM in Europa. Toen bleek dat investeringen in BIM beter op mondiale schaal konden worden gedaan, werd een wereldwijde community opgericht. Tegenwoordig is Bram Mommers Global Director Digital Asset Lifecycle en houdt hij zich bezig met de ontwikkeling van de wereldwijde digitale strategie van Arcadis.

Leren van andere sectoren

“Bij Arcadis kijken we verder dan de bouwsector”, zegt Mommers. “We leren van andere sectoren, waar digitale disruptie al heeft opgetreden. Dat mechanisme is steeds hetzelfde. McKinsey heeft een ranking opgesteld van de meest gedigitaliseerde industrieën. Onze sector staat op plaats 24. Na ons komt alleen nog de sector Landbouw en Jacht. De industrieën in de hogere regionen moesten digitaliseren omdat het niet anders kon. Er gebeurde iets waardoor de oude werkwijzen niet meer voldeden.”

Bram Mommers BIM

Bram Mommers is sinds 2017 is hij wereldwijd medeverantwoordelijk voor de digital strategie van Arcadis als Global Director Digital. Foto: Asset Lifecycle. Foto: Dick Brouwers Fotografie Arnhem

“Disruptie noemen we dat”, vervolgt hij. Het fenomeen dat nieuwe toetredende technologiebedrijven grote bestaande bedrijven of zelfs een hele sector ontwrichten door middel van een nieuw businessmodel, mogelijk gemaakt door nieuwe digitale technologieën. Wist je dat Google de aanbesteding voor de bouw van een woonwijk in Toronto heeft gewonnen? Op basis van alle data die ze hebben, weten ze precies wat de behoefte van de eindgebruiker is. Hun processen zijn volledig digitaal en hun dikke portemonnee stelt hen in staat om enerzijds te innoveren en anderzijds bedrijven over te nemen en zo nog meer te groeien. Al met al is dat behoorlijk bedreigend voor de gevestigde bedrijven.”

Digitale revolutie

En daar komt BIM in beeld. Mommers: “BIM is het centrum van de digitale revolutie in de bouwwereld. Het digitaliseert de processen en vormt het platform waarop alle vrijkomende digitale data kan worden gehost. BIM levert op zich al veel concrete voordelen op, maar nog veel belangrijker is dat het nieuwe digitale proposities mogelijk maakt. En daar gaat het om. BIM is dus niet een doel maar een middel.”

Ik zie dat BIM een wereldwijde trend is

Mommers komt over de hele wereld. “Ik zie dat BIM een wereldwijde trend is. Ik ben onder de indruk van de ontwikkelingen in Zuid-Amerika en Australië. En in het Midden-Oosten is BIM standaard in het contract opgenomen. Het is wel noodzakelijk om samen op te trekken. Onze sector is gefragmenteerd en het gevaar daarvan is dat iedereen voor de winst in zijn eigen kleine gebiedje gaat. Gesteggel over wie de leiding heeft , vergt kostbare tijd en energie, en ondertussen gaan de techgiganten door. Echt, de grote concurrenten van Arcadis zijn bedrijven zoals Google, Amazon en Facebook.”

Exponentiële groei

Technologische groei verloopt exponentieel en dat geldt ook voor BIM. Mommers legt uit: “In het begin levert de technologie nog niet zoveel op. Zij ontwikkelt zich langzaam. De neiging bestaat om deze ontwikkeling lineair op de toekomst te projecteren, met als gevolg een afwachtende sceptische houding. Technologie ontwikkelt zich echter niet lineair, maar exponentieel. Hierdoor gaan de ontwikkelingen opeens sneller dan verwacht en gaat het opeens om significante voordelen. Dat geldt ook voor BIM.”

“In het begin was het lastig om de voordelen kwantitatief inzichtelijk te maken,” vervolgt hij. “Maar met de door BIM gedreven robotisering is er geen discussie meer. En dat is het moment dat de techgiganten instappen. Zodra iemand een nieuw businessmodel ontwikkelt op basis van een nieuwe technologie om de klant beter te kunnen bedienen, ontstaat er disruptie.”

BIM

De BIM-strategie van Arcadis is gebaseerd op de BIM Maturity Levels van de UK BIM Taskforce. Het doel is om wereldwijd volledig BIM level 2 compliant te zijn.

Als voorbeeld noemt Mommers Uber. “Uber heeft met een nieuw businessmodel en een simpele website de hele taxiwereld op zijn kop gezet. Als de klant of eindgebruiker er voordeel van heeft , gaat hij mee. Wil je tegengas geven, dan is een nieuwe manier van werken nodig. In de bouwwereld zie je steeds vaker dat bewoners zelf allerlei componenten kunnen kiezen: wel of geen dakkapel, erker, zonnepanelen, een basic/standaard/ luxe keuken. En als een eindgebruiker zelf zijn wil ontwerpen, dan kunnen we daar als sector ook op inspelen. Maar BIM is een voorwaarde om die opties te kunnen aanbieden.”

Strategische keuze

Er zijn volgens Mommers twee redenen om BIM in te voeren. “Ga je uit van de Return On Investment, dan inventariseer je de voordelen zoals efficiëntie en betere risicobeheersing. Ga je uit van het strategische aspect dan is BIM een middel, een tussenstap om naar een volgend niveau te komen. Je kunt nu eenmaal niet ineens van een papieren tekening naar een robot, je hebt intelligente informatie nodig. In de bouwsector doe je dat met BIM. Voor die strategische keuze is visie en daadkracht nodig. In grote organisaties maken aandeelhouders en de waan van de dag het soms lastig om vooruit te kijken. Maar het is wel nodig! Want de digitale revolutie zal ook in de bouwsector voor grote veranderingen zorgen.”

Reageer op dit artikel