nieuws

VolkerWessels komt met materialenpaspoort voor PlusWonen

bouwbreed 1911

VolkerWessels komt met materialenpaspoort voor PlusWonen

VolkerWessels gaat het aantal bouwprojecten met materialenpaspoorten uitbreiden. De bouwer die als eerste partner betrokken was bij het Madaster is materialenpaspoorten aan het ontwikkelen voor het Circulair Viaduct, de Biomakerij en voor het duurzame woonconcept PlusWonen.

Dit heeft VolkerWessels vorige week bekend gemaakt tijdens een besloten bijeenkomst voor opdrachtgevers en partners. Sinds de lancering van het Madaster bijna een jaar geleden is de bouwer actief betrokken bij de ontwikkeling van materialenpaspoorten. Voor het woonconcept MorgenWonen en het tunnelveligheidsproject op Schiphol (uitgevoerd door dochteronderneming Vialis) heeft VolkerWessels al een materialenpaspoort ontwikkeld. Nu wil de bouwer het aantal paspoorten gaan uitbreiden.

‘Materialenpaspoort moet standaard worden in Nederland’

“We hopen dat elke opdrachtgever straks het materialenpaspoort standaard in een aanbesteding opneemt”, vertelt Lars van der Meulen, manager csr en verantwoordelijk voor de (door) ontwikkeling van het materialenpaspoort binnen VolkerWessels. “En dat het materialenpaspoort geen uitzondering meer is, maar dat het standaard is in Nederland. Dat je er een gunningsvoordeel voor krijgt. Maar we gaan niet wachten totdat het zover is. Daarom zijn we zelf begonnen met het koppelen van paspoorten aan bouwprojecten.”

VolkerWessels hoopt ook andere bouwers te motiveren

VolkerWessels heeft de ambitie om de komende 1,5 jaar minstens tien projecten te starten waarbij gebruik wordt gemaakt van een materialenpaspoort. De bouwer hoopt dat ook steeds meer andere bouwbedrijven met het Madaster aan de slag gaan. “Daarom hebben we ook een aantal collega-bouwers uitgenodigd om te laten zien wat we precies doen”, vervolgt Van der Meulen. “Als steeds meer bouwers materialen en producten gaan registeren in een systeem en zo bouwen dat ze aan het einde van de levensduur van het bouwwerk weer te hergebruiken zijn, dan kunnen we de materialenpaspoorten blijven doorontwikkelen en zorgen dat het systeem steeds beter wordt.”

Nog flinke stappen te zetten

Want op dit moment staat het Madaster nog in de kinderschoenen. De website waarop materialen kunnen worden geregistreerd is september vorig jaar live gegaan. Langzaam worden nu de eerste bouwprojecten gelanceerd waarvoor een materialenpaspoort is ontwikkeld. Maar het systeem kan nog flinke stappen maken, stelt Van der Meulen. “Zo maken we bij MorgenWonen volledig herbruikbare gevels, maar kwamen we erachter dat dat soort delen nog niet scoren in Madaster. Dat wordt daarom nu in het systeem aangepast. En zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer zaken die verbeterd kunnen worden. Maar daar kom je pas achter als je ermee gaat werken. Daarom adviseer ik bouwers ermee aan de slag te gaan en alles wat je tegenkomt te registeren en door te geven aan het Madaster.”

Niet alleen een gebouw ontwerpen, maar een depot van materialen

Dat de uitdaging groot is, weet ook Thomas Rau, bedenker van het Madaster en ook aanwezig op de bijeenkomst. “We moeten met z’n alleen een totaal nieuwe keten bouwen, een keten op basis van mindset. Waarbij we van te voren nadenken en niet zomaar doen. Want als we weten wat er in een gebouw zit, gaan we gebouwen ook anders ontwerpen. We moeten gaan ontwerpen en bouwen met de gedachte: alles is tijdelijk. Zo ontwerpen niet alleen een gebouw, maar een depot van materialen dat we zo weer kunnen leeghalen. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat we gebouwen nooit meer hoeven af te schrijven tot 0. Hoe waardeloos een gebouw ook lijkt, we kunnen er altijd weer materialen uit halen”, zei hij.


Projecten waar VolkerWessels een materialenpaspoort voor heeft ontwikkeld of aan het ontwikkelen is:

MorgenWonen
Dit is een bouwconcept van VolkerWessels op basis van industrieel bouwen. De huizen worden prefab ontwikkeld en in 1 dag ter plekke op de bouwplaats in elkaar gezet. Volgens Lars van der Meulen is het een concept dat perfect in het plaatje van het materialenpaspoort past, omdat de losse onderdelen ook weer goed demontabel zijn.

Tunnelveiligheidsproject Schiphol.
Het project Tunnelveiligheid Schiphol heeft als doel om twee tunnels, de Buitenvelderttunnel en de Kaagbaantunnel, aan te passen zodat ze voldoen aan de meest actuele wettelijke richtlijnen. Het is het eerste infraproject met een materialenpaspoort.

Biomakerij.
M.J. Oomen Groep, onderdeel van VolkerWessels, gaat op het terrein van de abdij de eerste Biomakerij van Nederland te realiseren.  In deze waterzuiveringsinstallatie wordt het afvalwater zo gezuiverd, zodat het weer hergebruikt kan worden. M.J. Oomen is op 26 januari gestart met dit project.



Circulair Viaduct.
Bij het Circulair Viaduct wordt gemaakt van gesloopt materiaal. Het viaduct moet bovendien volledig herbruikbaar worden. Het viaduct is een innovatie van Van Hattum en Blankevoort. Daarbij wordt samengewerkt met een consortium dat bestaat uit Rijkswaterstaat, Spanbeton/VBI, SGS Intron, SBRCURnet en moederbedrijf VolkerInfra VolkerWessels.

PlusWonen
Voor het duurzame woonconcept PlusWonen is ook een materialenpaspoort in ontwikkeling. Dit woonconcept van VolkerWessels probeert zich te onderscheiden in duurzaamheid. Een materialenpaspoort moet het concept straks nog duurzamer maken.

Cobouw organiseert op 22 maart een event over circulair bouwen. Meer informatie staat hier. 

Reageer op dit artikel