nieuws

Topman ASVB: maak lol en innoveer, dan groei je vanzelf

bouwbreed 3783

Topman ASVB: maak lol en innoveer, dan groei je vanzelf

“Lage marges? Integendeel. 2018 wordt een superjaar”, zegt Jonathan Furst, bestuursvoorzitter van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB). “Sommige van onze bedrijven laten al jaren forse rendementen zien.” Bovenal wil hij lol maken én investeren in innovatie. “Deze tijd is daar fantastisch voor.”

Interviews geeft hij zelden. Liever wil Jonathan Furst ondernemen, problemen van klanten oplossen, samen met de 23 bedrijven in België, Duitsland en Nederland die hij namens ASVB vertegenwoordigt. Voor Cobouw maakt hij toch een uitzondering. Maar, benadrukt hij. “Het gaat niet om mij. We zijn een netwerk van dertig ondernemers. Ik ben daar slechts één van. Het gaat om de mensen die het doen.”

2018 wordt een grillig jaar. Hoe gaat het met ASVB?
“Het gaat super. Al een paar jaar eigenlijk. Met de ondernemers maken we ontiegelijk veel lol. We innoveren en we zijn druk om onze klanten verder te helpen.”

Hoe uit zich dat, die lol. Met elkaar bowlen?
“Nee, maar een paar keer per jaar maken we met alle directies schoolreisjes en doen we ervaring op in het buitenland. Zo laten we ons volgende week opsluiten door een aantal jonge talenten, die voor ons werken. Zij dagen ons uit, maken ons scherper en verbeteren ons. Geweldig, dat gaat er heel open aan toe. Kennisdeling en persoonlijke ontwikkeling staan centraal. Als je je niet kwetsbaar opstelt, kun je niet groeien, zo denken wij. Daarnaast werken we graag samen. Zonder dwang van bovenaf, zonder gedwongen winkelnering. Gewoon omdat ondernemen nog leuker kan zijn, en succesvoller, als je het met elkaar doet.”

Wat voor jaar wordt 2018?
“Een superjaar. We groeien al vijf jaar op rij qua netto rendement. Van ongeveer vijf miljoen euro, richting 20 miljoen. In 2017 boekten we een omzet van 650 miljoen euro. Maar, we groeien niet omdat het moet, (aan targets doen we niet) we groeien omdat het kan, vanuit plezier, ondernemerschap en blijven leren. Dan volgen de resultaten vanzelf.”

Hoe kijkt u tegen de stijgende prijzen aan?
“Gut, oh gut. Daar wordt al zoveel over gepraat en geklaagd. Ik vind dit niet echt interessant. Stijgende prijzen van leveranciers, horen bij de huidige marktomstandigheden. Daar zul je je, als onderneming, aan moeten aanpassen. Ik ben vooral blij dat de markt er goed uitziet, ook voor de partijen die het lastig hadden in de afgelopen zeven, magere jaren. Klantgerichte bouwbedrijven, hadden relatief weinig last van de crisis. Ouderwetse aanbestedings-aannemers, bedrijven die uitsluitend capaciteit verkopen voor de laagste prijs, wel. Voeg je niets toe, dan val je terug op prijsconcurrentie, en heb je het ook nu lastig, maar dat is een gevolg van je eigen keuzes. Zonde van talent, geld en werkplezier, vind ik. Bouwen, huisvestingsproblemen bedenken en maken, kan zo leuk zijn.”

ASVB investeert in circulair bouwen.

Maar de woningbouwproductie moet omhoog? Daar heb je toch mensen voor nodig? Ziet u geen bedrijfsrisico’s?
“Risico’s zijn er altijd, daar ben je ondernemer voor. De vraag naar nieuwe woningen, trekt inderdaad enorm aan. Maar er zijn ook middelen. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de maatschappelijke vraag naar gezondere gebouwen die energie besparen en minder c02 uitstoten. Die vraag zie ik niet ineens uitvallen. Prijsbewegingen en tekort aan personeel proberen wij op te vangen door slim en creatief te ondernemen.”

Hij vervolgt.
“In Nederland hebben we een enorm efficiënte bouwsector. Tijdens onze leuke uitjes, schoolreisjes, kijken we ook altijd naar andere landen. We zien gewoon dat de sector hier efficiënt is. Zeker als je die vergelijkt met landen als Duitsland, Engeland, Italië en Oostenrijk. Tjonge, wij zijn mega-ver, ook op het gebied van civiele wegenbouw. Ik dacht in Japan het ei van Columbus te vinden, nou, for get it.”

Wat gaan jullie in 2018 doen?
“Meer industrialiseren en standaardiseren. Dat is de grootste trend. Tachtig procent van de gebouwen is eigenlijk Ikea. Als je dat doorhebt, kun je voor minder geld, hogere kwaliteit leveren. Een van onze bedrijven in Antwerpen, doet niets meer op de bouwplaats. Alles is daar virtueel gebouwd. Niets wordt op het werk gestort. Nul, nul, nul, beton. Als je als bouwer duidelijke keuzes maakt, automatiseert en bimt, heb je ook minder last van capaciteitsproblemen. Het maakt je voorspelbaarder. Ik vind het niet meer van deze tijd, dat je met veertig man, van dertig verschillende bedrijven, allemaal verschillende handelingen doet op de bouwplaats. Als uitvoerder bouwer blus je dan alleen maar brandjes. Dat is niet normaal en niet leuk en voor je het weet raak je daar verslaafd aan.”

Mooi jaar dus, 2018…
“Ja. De markten trekken aan, bedrijven investeren weer. Prachtig jaar? Ja. Zeker als je niet in de problemen gaat zitten, maar ook tijd en geld en energie wilt steken in oplossingen, is dit een fantastische tijd om te innoveren. Hartstikke gaaf.”

Een van de projecten van ASVB

Innoveren dus. Waarin precies?
“Bijvoorbeeld in circulair bouwen, vooral in hergebruik. Stel, je sloopt een gebouw. Het beton wordt gemalen of gedumpt en dan moet je nog geld meegeven ook. Intussen is de hele wereld zand, grind en cement aan het winnen. Ook aan die tijd komt een eind. En dit verhaal geldt voor veel producten. Tien procent van onze winst investeren we in nieuwe initiatieven.”

Wat is jullie ultieme doelstelling voor 2018?
“Ik spreek namens 23 bedrijven, dus ik kan niet een doelstelling noemen. We blijven ons ontwikkelen, betere dienstverlening leveren en producten. Juist nu, want als je niet uitkijkt, ga je ten onder aan meer en meer omzet. Alle problemen komen daaruit voort: te weinig personeel, lang wachten op heipalen.”

Jonathan Furst: “We gaan meer industrialiseren en standaardiseren.” (Foto: Marc Dorleijn fotografie)

Heeft u nog een advies voor de bouwsector?
“Zij moeten natuurlijk zelf weten welke keuzes zij maken. Voor ons is het ontiegelijk belangrijk dat we ons blijven afvragen wat we beter kunnen doen voor onze klant. Als bouwer moeten we van buiten naar binnen redeneren.”

Hoe doe je dat, van buiten naar binnen redeneren?
“Een zorginstelling kwam laatst niet uit qua budget. Door prijsstijgingen was de kostprijs flink gestegen. Toen is een van onze adviseurs teruggegaan naar de opdrachtgever?

Welk probleem heeft u?, vroeg hij door.
Ik moet er veertig bedden bij, was het antwoord.

Samen met de klant hebben we toen gericht naar een oplossing gezocht. We vonden een geschikte belegger, gaven fiscaal advies, en we zorgden ervoor dat die veertig bedden er als de wiedeweerga kwamen. Ik promoot die werkwijze van harte. Dan voeg je namelijk iets toe, en zit je daarna ook niet tot het laatst te vechten om het laatste dubbeltje. Een project of probleem aanvliegen vanuit schaarste, vind ik armoedig. Laten we onze mooie sector aantrekkelijk maken voor een ieder die er in werkt en voor toekomstige generaties.”


Eerdere verhalen die in deze serie verschenen

 

Illustratie van Pascal TiemanHet rare onderbuikgevoel van Daan van der Vorm
Onno Dwars: Bouwer van toekomst bepaalt agenda van Nederland

TBI-topman: bouw moet meer trots uitstralen
Topman BAM positief over 2018 ondanks Trump en Brexit
Bestuursvoorzitter Van Wijnen: ‘Nederland heeft meer lef én visie nodig’
Topmannen in de bouw waarschuwen voor productiedip
Bouwdirecteuren over 2018: superjaar met flinterdunne marges

Reageer op dit artikel