nieuws

Het ‘gele klemmetje’ krijgt een grote broer

bouwbreed 1365

Het ‘gele klemmetje’ krijgt een grote broer

Met twee gekoppelde mattenleggers kunnen er veel grotere wapeningsnetten worden gelegd en wordt er  bespaard op staal, tijd en vlechtkosten. De ervaringen bij pilotprojecten zijn zo goed dat producent Paaijmans een XL-variant op de markt brengt van de mat-o-matic.

De mat-o-matic is in 2009 door Paaijmans gelanceerd om het werk van de betonvlechters te verlichten. De slimme klem in de bouwkraan kan gemakkelijk tien wapeningsnetten oppakken en die vervolgens één voor één op hun plek leggen. Dat gaat met één druk op de knop. Als de kraanmachinist en de hijsbegeleider een beetje op elkaar zijn ingespeeld ligt het net precies op zijn plek en hoeft niet meer verschoven te worden.

Dat is handig aangezien alle netten zwaarder dan 50 kilogram volgens de Arbowet sowieso met een kraan moeten worden gelegd. Daar wordt volgens Pjotr Paaijmans vaak de hand mee gelicht, maar toegestaan is het niet. Met de gepatenteerde klem kunnen in één dag gemakkelijk 240 standaard wapeningnetten worden gelegd. Dat staat gelijk aan een oppervlak van zo’n 2400 m2. Dat maakt de klem volgens de ontwikkelaar bij uitstek geschikt voor een Lean-project. De wapening kan ’s ochtends vroeg op de bouwplaats worden afgeleverd en ligt dan ’s avonds allemaal op zijn plek.

De ervaringen met de vier apparaten die Paaijmans in de verhuur heeft zijn zo goed dat er nu aan een grotere variant wordt gewerkt. Die kan met dubbel zo grote wapeningsnetten overweg van 11 bij 2,40 meter. Dat levert niet alleen een verdere versnelling op van het leggen van de wapening, het betekent vooral ook dat er flink op staal kan worden bespaard. Want omdat er minder netten worden toegepast is er ook veel minder overlaplengte nodig. Volgens Paaijmans kan er daardoor 15 tot 20% minder staal worden toegepast. De extra koppelstaven die nodig zijn omdat de machine met zogeheten eenrichtingsnetten werkt, wordt royaal goedgemaakt door de veel geringere overlap lengte.

Dat bewijst Paaijmans momenteel bij de bouw van een parkeergarage in het Belgische Mechelen. Daar zijn twee mat-o-matics aan elkaar gekoppeld. De ervaringen zijn zo goed dat er een permanente oplossing komt met een dubbel zo grote machine. De mat-o-matic staat volgens Paaijmans op veel bouwplaatsen bekend als ‘het gele klemmetje’. Om de Nederlandse oorsprong van de gepatenteerde techniek te benadrukken schildert Paaijmans De XL variant in oranje.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels