nieuws

Directeur Instituut Bouwrecht: “Veiligheidsregisseur noodzakelijk”

bouwbreed Premium 2540

Directeur Instituut Bouwrecht: “Veiligheidsregisseur noodzakelijk”

Het tegengaan van grote bouwongevallen begint bij opdrachtgevers. Zo reageert Monika Chao-Duivis, directeur van het Instituut voor Bouwrecht (IBR) op het feit dat de bouwsector zich al jaren niets aantrekt van de aanbeveling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om één veiligheidsregisseur aan te stellen per project. “Die is er nog steeds niet. Dat is en blijft een gebrekkig punt.”

Van bouwhelm tot valbescherming tot aan veiligheidsapps. Bouwbedrijven doen steeds meer om de veiligheid op de bouwplaats te verbeteren. Toch concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat de sector te weinig leert van instortingen.

“Het is nog altijd diffuus wie waar verantwoordelijk voor is,” verklaarde de OVV vorige week tegenover Cobouw. De Onderzoeksraad vindt dat er een tandje bij moet. “Een instorting in ontwikkelingslanden is misschien normaal, hier niet.”

Monica Chao-Duivis

Monika Chao-Duivis, directeur van het Instituut voor Bouwrecht (IBR) onderschrijft de analyse van Cobouw over de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Ook zij signaleert dat het veiligheidsvraagstuk in de bouw nog altijd niet is opgelost. Ook zij neemt nog altijd een gebrek aan regie waar.

Eilandjes

“Dit probleem is nog altijd aan de orde van de dag”, onderschrijft Chao-Duivis. “Nog steeds bestaat een bouwproject uit allemaal eilandjes van bouwers, onderaannemers, leveranciers en verhuurbedrijven. Een overleg hier een overlegje daar en allemaal krijgen ze van de opdrachtgever de taak om de veiligheidsregels in acht te nemen, maar er is niemand die het totale overzicht heeft en daar verantwoordelijk voor is.”

“Doe daar wat aan”, adviseerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) de minister en de bouwsector in 2006 al, nadat op verschillende plaatsen in Nederland gevelplaten van gebouwen naar beneden kwamen.

Elf jaar later, bij het nog altijd lopende onderzoek naar de ingestorte parkeergarage in Eindhoven, stuit de OVV op dezelfde problemen.

Uur u

Chao-Duivis. “Ook na het kraanongeval in Alphen aan den Rijn zei de Raad expliciet: stel bij ieder project één centrale regisseur aan. Maar die is er nog steeds niet. Dat is en blijft dus een gebrekkig punt. Bouwers doen al best veel om veilig te werken, maar op het uur u, is het toch mogelijk dat de kraanlast in een open lus wordt gehesen (oorzaak ongeval VROM-gebouw, red), of besluiten de mensen op de vloer dat zijschoren toch niet nodig zijn, terwijl die wel nodig waren (oorzaak ongeval B-tower).”

Nederland, Rotterdam, 24 oktober 2010,
Bouwongeval, ingestort gebouw centrum Rotterdam. Foto; Peter Hilz / HH

Bouwbedrijven overzien niet alles op een bouwproject, terwijl opdrachtgevers vaak niet door hebben dat ze voor veiligheid een aparte opdracht moeten verstrekken, legt de juriste uit. Veiligheid valt daardoor vaker tussen wal en schip.

“Het ontbreekt aan één iemand die het totale overzicht heeft en het werk kan stil leggen als de situatie onveilig dreigt te worden, om welke reden dan ook.”

Tramdienst en Co

Chao-Duivis benadrukt dat de bal niet zo zeer bij bouwers ligt, maar bij opdrachtgevers. “Zij moeten juridisch iets regelen, één onafhankelijke veiligheidsregisseur aanstellen. De opdrachtgever heeft namelijk met tal van partijen in de directe omgeving te maken: de tramdienst als de tram moet worden omgeleid, verschillende bevoegde gezagen en ga zo maar door. Het heeft dus ook geen zin om alleen het modelcontract van de hoofdaannemer aan te passen. Een hoofdaannemer heeft niet eens de juridische bevoegdheid om andere partijen aan te sturen.”

Waarom het ‘oude’ en vaker terugkerende advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid voor één veiligheidsregisseur of hoofdconstructeur nooit concreet is gemaakt in de bouw, durft Chao-Duivis niet te zeggen.

Hoofdconstructeur goed idee

“Maar ik heb het altijd vreemd gevonden dat die ene hoofdconstructeur of veiligheidsregisseur er nooit is gekomen. In essentie was dat idee best goed dat uitwerking verdiende.”

Het IBR is benieuwd hoe veiligheid in andere landen is geregeld. Chao-Duivis: “Daarom wil het IBR een expertmeeting organiseren met deskundigen uit andere landen, zoals Duitsland, België, Frankrijk, Scandinavië en Engeland.”

 

 

Reageer op dit artikel