nieuws

‘De Nederlandse bouw is best ver, vinden ze in het buitenland’

bouwbreed 1714

‘De Nederlandse bouw is best ver, vinden ze in het buitenland’

Aannemers zijn “doe-mensen” die niet zo veel investeren in bijscholing. Hoe krijg je die vlot aan het energieneutraal bouwen? Het EU-project AZEB gaat ze inspireren met verhalen en kostenplaatjes over succesvolle nieuwbouwprojecten uit zes Europese landen.

De tijd dringt. Vanaf eind 2020 moet elk nieuw gebouw bijna energieneutraal zijn volgens de Europese wetgeving. Maar met het huidige tempo, lukt dat niet.

“Bouwers denken dat energieneutrale nieuwbouw te duur is, maar dat is niet zo, het kan voor dezelfde prijs”, zegt Joyce Van den Hoek Ostende, bestuurslid van innovatieclub DNA in de Bouw en de Nederlandse projectmanager bij het Europese project AZEB (Affordable Zero Energy Buildings) dat Europese paradepaardjes op het gebied van energieneutrale nieuwbouw van woningen en scholen in de etalage gaat zetten. Bouwers, installateurs en architecten uit Nederland, Italië, Spanje, Bulgarije, Duitsland en Frankrijk mogen komen neuzen. Vooral aan de lessons learned en de  kostenplaatjes.

Bouwers zoeken naar de klepel

“We gaan kennis en ervaring bij elkaar brengen, integreren tot een behapbaar verhaal en dat verspreiden”, zegt Van den Hoek Ostende. Het gaat vooral om kennis van processen en samenwerkingsvormen. “Techniek is het probleem niet meer, dat is voldoende ontwikkeld.”

Al is het kiezen van de juiste technieken ook een vak apart. “Valkuil is dat je als bouwer allerlei technieken gaat stapelen, waardoor het project te duur wordt. Dat is onnodig.” Ze hebben de klok horen luiden, maar weten toch niet helemaal waar de klepel hangt. Doel van AZEB is bouwers, installateurs en architecten uit Nederland, Italië, Spanje, Bulgarije, Duitsland en Frankrijk die klepel te laten vinden via online- en offline-opleidingen en bijeenkomsten.

Koud kunstje? Nou, de bouw is wel een speciale doelgroep, realiseert Van den Hoek Ostende zich. “Aannemers zijn doe-mensen. Boeken bestuderen is waarschijnlijk niet hun leerstijl. Je moet in de praktijk dingen gaan doen, fysiek bezig zijn.” Maar eerlijk gezegd weet ze nog niet in welke vorm je aannemers het beste kan bereiken.

Hoe krijg je wat je wil hebben?

Het EU-project gaat zich in ieder geval richten op de sleutelfiguren, de change agents, bij kleine en grotere bouwers, installateurs en architecten.“Daarna zou het door een sneeuwbaleffect over hun netwerken moeten vertakken.”

Ook opdrachtgevers, professionele en particuliere, worden aan de hand genomen. “Hoe doe je een goede uitvraag, zodat je krijgt wat je wilt hebben?”, vat Van den Hoek Ostende hun uitdaging samen.

Eind 2019 eindigt het EU-project, dat volgens Van den Hoek Ostende de Haarlemmerolie voor betaalbare energieneutrale nieuwbouw in Europa moet worden. Beleidsplannen gaat AZEB niet produceren. “Daar zit niemand op te wachten.”

Zitten bouwers wel op AZEB te wachten? “Jawel. Er is een groeiende behoefte om aan energieneutrale nieuwbouw meer handen en voeten te geven. Bedrijven proberen in woud der mogelijkheden een lijn te zien, maar lopen de kans te verzanden in details. Wij proberen hun zoektocht te vergemakkelijken zodat ze goede keuzes kunnen maken.”

Durven transparant te zijn

De Nederlandse inbreng bestaat onder andere uit de succes- en faalfactoren van  ketensamenwerking en lessen bij de bouw van fabriekshuizen. “Daar is de Nederlandse bouw best ver in, vinden ze in het buitenland.”

Welke Nederlandse bouwers mee gaan doen, kan Van den Hoek Ostende nog  zeggen. “We zijn in gesprek. Ik verwacht dat we binnen twee weken onze eerste grote case study kunnen presenteren.”

Aan deelnemende bouwers die hun succesprojecten willen laten zien, wordt gevraagd transparant te zijn over hun geleerde lessen en de kostenplaatjes. “Dat moeten ze durven en willen.”

De Nederlandse bouw is te bescheiden in het uitdragen van al het moois wat gefabriceerd wordt, meent Van den Hoek Ostende. “De sector maakt hele mooie dingen, maar is slecht in het communiceren ervan. Die bescheidenheid is jammer. Als je je zichtbaarder maakt, kun je inspireren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels