nieuws

Forse winst en omzetgroei voor ASVB

bouwbreed 2134

Forse winst en omzetgroei voor ASVB

De omzet van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB) groeit dit eerste halfjaar tot 328 miljoen euro en het netto groepsresultaat tot 6,2 miljoen. “De winst zal dit jaar meer dan verdubbelen”, belooft CEO Jonathan Furst.

Aan de Stegge heeft de gehele crisis winst weten te draaien, maar ziet de markt nu weer op alle fronten aantrekken. Van de 22 bedrijven die verenigd zijn in ASVB hebben maar 2 te maken met klassieke prijscontracten.

De vraag trekt aan en dat vertaalt zich in mooie cijfers. De omzet is gegroeid naar 328 miljoen euro tegenover 276 miljoen euro de eerste helft van vorig jaar. Het resultaat voor belasting komt uit op 8,3 miljoen tegenover 5,9 miljoen euro en het netto groepsresultaat stijgt naar 6,2 miljoen, twee miljoen meer dan de vorige periode. Vorig jaar kwam de omzet uit op 603 miljoen euro.

Factor 3

De verwachtingen voor de tweede helft van het jaar zijn goed. “Ga maar uit van een factor 3 voor de komende periode. We zijn altijd voorzichtig met calculeren in de eerste helft van het jaar, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend.”

Meedenken loont

“We zetten volledig in op adviseren, meedenken met onze klanten. Als je dan een goede oplossing bedenkt zijn opdrachtgevers ook bereid om te betalen en hou je vanzelf een goede boterham over. Want zij blijven namelijk ook binnen hun budget omdat je meedenkt over logistiek slimmere oplossingen of meer optimale processen”, licht Furst de mooie cijfers toe.

Het zijn vooral particuliere opdrachtgevers als TNT en Bol.com die ASVB inschakelen voor  nieuwe vestigingen en duurzame oplossingen. Ook de vestigingen in België en Duitsland draaien goed.

Volg je passie

De 22 bedrijven krijgen veel vrijheid om zich te ontwikkelen en keuzes te maken. “Bewust, want wie ruimte krijgt om zich te specialiseren waar die goed in is, zorgt bijna vanzelf voor goede prestaties. Dat zouden meer bouwbedrijven moeten doen: volg je passie en zet volledig in op de wensen van de klant. Dat is meteen beter voor het imago van de sector. We moeten de bouw aantrekkelijk houden voor jonge mensen.”

Niet op overnamepad

Furst is niet op overnamepad, maar steunt liever bedrijven als Factory Zero van Jan Willem van de Groep bij het omzetten van goede ideeën tot volwaardige producten met een kansrijke bedrijfsvoering.  “Omzet draaien speelt voor mij geen grote rol, wel of mensen plezier beleven in hun vak.”

De bedrijven hebben gezamenlijk ruim 1000 mensen in dienst en hebben weinig moeite om nieuwe mensen aan te trekken. Meer dan 80 procent heeft minimaal een HBO-opleiding gevolgd. “Consultancy en advies zijn bij ons belangrijker dan timmeren of beton.”

De tendens van standaardisering en prefab zal daarbij doorzetten verwacht Furst. “Op de bouwplaats zetten montageploegen dan complete modellen in elkaar.”

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels