nieuws

Haven met te hoge drempel

bouwbreed Premium 63

Haven met te hoge drempel

Marktpartijen lieten de inschrijving voor de nieuwe insteekhaven in Waalwijk massaal lopen. De gemeente trok de lopende dbfm-tender in en probeert het komend voorjaar opnieuw, maar dan meer traditioneel. ‘‘De risico’s staan in geen verhouding tot de prijs.”

Het leek zo’n mooi plan. Met een gloednieuwe insteekhaven een graantje meepikken van de containervaart uit de Rotterdamse havens en de nieuwe Maasvlakte. De gemeenteraad stemde al in 2013 in met een dbfmo-contract met een looptijd van 25 jaar en een plafondbudget van 12 miljoen euro. Eén partij zou dan verantwoordelijk kunnen zijn voor zowel het ontwerp, de bouw, het onderhoud, de exploitatie en de financiering van het terminalterrein. In totaal reserveerde de gemeente 30 miljoen euro voor een containerterminal van 9 hectare en schepen tot klasse V, op de plek van de huidige jachthaven.

Vijf bedrijven schreven zich medio 2015 in voor de klus: Mourik/Hakkers, Overslag Terminal Waalwijk (Van Hattum & nkevoort), Boskalis, Aannemingsmaatschappij De Vries & Van de Wiel en SPV Langstraathaven. Na een eerste selectieronde vorig jaar bleven slechts twee (Mourik/Hakker en Van Hattum & Blankevoort) partijen over. Eén partij trok zich terug. Toen puntje bij paaltje kwam weigerden de twee overgebleven partijen een bieding neer te leggen.

Plafondbedrag

Directeur Jan Hartog van Mourik motiveert: “Een tender met een plafondbedrag is altijd lastig. Normaal ga je aan de slag met een opdracht en leg je een prijs neer. Nu lag er een maximumprijs: We hebben van alles bedacht om daarmee een haalbare businesscase te krijgen en ook een aantal alternatieven voorgesteld bij de gemeente. Die zijn niet gehonoreerd. Als er geen positief resultaat uitkomt, moet je wel stoppen. Het is niet anders.” De bouwer heeft een rekening gestuurd om een deel van de tenderkosten “naar redelijkheid en billijkheid” vergoed te krijgen, maar weet nog niet of die wordt gehonoreerd.

Overslag Terminal Waalwijk (OTW): “We hebben op allerlei manieren geprobeerd mee te denken om de ambities voor een florerende insteekhaven waar te maken. Voor deze prijs leek het ons niet haalbaar om het project op een goede manier te realiseren. We hebben geen vergoeding ontvangen voor het tenderproces.” Beide partijen wachten de nieuwe tender af en zullen de nieuwe voorwaarden met frisse blik beoordelen. Een mooie extra klus in de portefeuille is per definitie altijd meer dan welkom.

“Ze vinden het maximale budget van twaalf miljoen euro te beperkt, gelet op de risico’s die zij incalculeren”, concludeert de gemeente, die geen andere keus had dan begin dit jaar de tender te laten mislukken. De vervolgstap is dit voorjaar een nieuwe aanbesteding uit te schrijven waarbij de gemeente de aanleg van de haven zelf gaat regisseren.

Risico’s

Wethouder Ronald Bakker van Economische Zaken. “We zagen dit wel aankomen tijdens de procedure, maar dan kunnen we de spelregels niet meer veranderen. De twee partijen gaven aan dat ze risico’s als mogelijke bodemverontreiniging en hergebruik van gronden te groot vonden. Risico’s die worden beprijsd, waardoor zij de klus niet voor maximaal 12 miljoen wilden aannemen. Jammer, maar we gaan gewoon verder.” Het is simpelweg verboden om tijdens de lopende tender de plafondprijs op te schroeven of de risico’s te verschuiven.

De gemeente werkt al aan plan B. “We hebben een ontwerp gemaakt waarmee we de markt op kunnen; Waalwijk zoekt kandidaten die de haven willen bouwen en de grond willen afnemen. Anders gezegd: we gaan specifieke projecten aanbesteden. De drempel om in te schrijven is veel lager, dus we verwachten nu wel succes”, stelt Bakker.

De mislukte tender schopt de planning nauwelijks in de war, volgens de wethouder. “We maken een inhaalslag doordat we nu zelf de benodigde procedures starten. Waarschijnlijk gaat eind 2018 de eerste schop in de grond. Dan is de haven na circa anderhalf jaar bouwtijd medio 2020 klaar. Dat is helemaal volgens de planning.”<

projectgegevens

Insteekhaven WaalwijkOpdrachtgever:Gemeente WaalwijkContractvorm:Van dbfm naar meer traditioneelPlafondprijs:12 miljoen euroProjectomvang:30 miljoen euroGeplande bouw:Eind 2018Geplande oplevering:Medio 2020

Opdracht nieuwe insteekhaven

WWW.cobouw.nl/aanbestedingen

lOntwerp en aanleg van een nieuwe insteekhaven klasse III t/m V:(a) aanleg van oeverconstructie/kade (minimaal 450 meter); (b) nat en droog grondwerk(c) aanleg van de nieuwe watergang.l25 jaar onderhoud van de insteekhaven, inclusief de kade.lKoop en verkoop van (minimaal) circa 9 ha grond.lOntwerp en aanleg van een nieuwe primaire waterkering en wegen + sloop, alsmede het verwijderen van de bestaande primaire waterkering en infrastructuur.lFinanciering van de benodigde investeringen in de insteekhaven.lOpstellen van een bestemmingsplan en doorlopen van de procedure.

Bron: Tenderned

Reageer op dit artikel