nieuws

Interview: ‘Op prijs alleen win je de oorlog niet meer’

bouwbreed

Interview: ‘Op prijs alleen win je de oorlog niet meer’

Hemubo gelooft heilig in co-creatie. De onderhouds- en renovatiespecialist uit Almere daagt leveranciers uit om hun waarde te tonen.

Ga met Tom Bergmans en Davy Wagenmakers van Hemubo om de tafel en het gesprek gaat al snel over ketensamenwerking. Of, zoals zij liever zeggen, co-creatie. Verwonderlijk is dat niet. De renovatie- en onderhoudsspecialist uit Almere is een van die bedrijven die intensief samenwerken met opdrachtgevers en ketenpartners al vroeg heeft omarmd en daarmee ook de nodige successen boekt.

Kom bij de adjunct-directeur en de adjunct-directeur verkoop dan ook niet aan met onderzoeken die de meerwaarde van co-creatie in twijfel trekken. “Het is kul”, zegt Bergmans licht geïrriteerd. “Hoezo levert het opdrachtgevers geen winst op? Het is aantoonbaar dat het wel zo is. Ik zou zeggen, praat eens met de corporaties waarmee we samenwerken zoals, Ymere, Stadgenoot en GroenWest. Niettemin moet ook Bergmans bekennen dat er nog wel een wereld te winnen is. Oude structuren in de bouwsector blijken maar moeilijk af te breken, ervaart hij. “De bouw komt uit een situatie van wantrouwen. Ieder voor zich. Co-creëren vereist echter volledige transparantie van alle partners. Je moet, zeg maar, met de billen bloot. Kennis delen. Investeren in je relaties. En dat is precies wat wij doen. Bij ons staat de deur open voor leveranciers die waarde kunnen toevoegen.”

Vijf jaar geleden stelde Hemubo zich ten doel om in 2016 twee derde van de omzet uit co-creatie te halen. Dat bleek geen enkel probleem. Sterker nog, al in 2013 werd de doelstelling gehaald. “Ik denk dat je nu kunt zeggen dat we inmiddels geen ‘aannemer’ meer zijn”, stelt Bergmans vast. “We zijn meer een dienstverlener geworden. Partner van onze klant.”

Wagenmakers heeft het bedrijf door de focus op co-creatie in alle opzichten zien groeien. In twee jaar tijd nam de omzet significant toe en kwamen er zeker dertig arbeidsplaatsen bij. “We nemen de laatste tijd vooral veel jonge, hoogopgeleide mensen aan”, vertelt Wagenmakers. “Ook mensen met kennis die niet direct met bouwen of renoveren te maken heeft. Dat heeft een enorme boost aan innovaties gegeven. We hebben tegenwoordig ontwerpers in huis die echt van alles verzinnen. Een ‘hangtree’ bijvoorbeeld. Dat is een entree die je aan de flat kan ophangen zodat er geen fundering meer nodig is. Of een dakkapel van piepschuim. Dat soort ideeën delen we weer met onze klanten, zodat we feedback krijgen. De ene keer is het een schot in de roos, de andere keer is het niets.”

Partners

Hemubo is ook volgens Wagenmakers allang geen doorsnee renovatie-aannemer meer. “We zijn ook continu bezig om de samenwerking met onze partners te vergroten. Dat gaat zelfs zo ver dat we ze hier in huis een werkplek geven. Kennis delen, daar gaat het vandaag de dag om.” Bergmans: “Uiteindelijk willen wij van alle concurrenten in de markt, de meeste toegevoegde waarde bieden. Op prijs alleen win je de oorlog niet meer, zoveel is wel duidelijk. De meeste waarde bieden bij de aanpak van de bestaande woningvoorraad, dat is ons streven. Wij willen de keten van wantrouwen in de bouw doorbreken en sporen iedereen aan om echt te gaan voor creatie van een kwalitatief goed woonproduct. Mijn overtuiging is dat je daarmee innovaties stimuleert, waarde creëert en verspilling reduceert.”

Hemubo behoort al weer enkele jaren tot de vijftig grootste ‘bouwbedrijven’ van Nederland. Vorig jaar was de onderneming goed voor een omzet van 89 miljoen euro. Bergmans ziet voldoende mogelijkheden om komende jaren verder te groeien. “Onze begroting ligt altijd onder de omzet van het voorgaande jaar. Waarom? Omdat je realistisch moet blijven. Bovendien moeten de mensen hier niet in de stress raken om opgelegde targets te halen. Dat leidt alleen maar tot ongewenst gedrag. Met een realistische doelstelling komen mensen naar je toe, in plaats van dat ze zich gaan verstoppen.” Groei is echter wel een basisvoorwaarde, benadrukt de adjunct-directeur. “Bij Hemubo hebben we nooit een agressieve groeidoelstelling gehad, maar we willen wel vooruit. Maar we zullen ook niet ten koste van alles naar een top twintig-bouwonderneming opstomen. Voorop staat dat we groeien zonder daarbij verlies te lijden. En we willen blijven innoveren. Concurreren op prijs is een heiloze weg, dat leidt slechts tot de ondergang.”

Co-creatie

Bergmans is ervan overtuigd dat steeds minder onderhoudsprojecten gegund zullen gaan worden op alleen prijs. “Co-creatie zal toenemen. Inkopende partijen willen waar voor hun geld.”

Wagenmakers: “Daar komt bij dat vrijwel alle corporaties hebben bezuinigd op hun personeel. Ze hebben geen tijd en mankracht meer om alle werkzaamheden zelf uit te voeren. Dus kiezen ze steeds vaker voor samenwerking met ketenpartners. Daar willen ze geen zwakke broeders bij hebben, en gezien onze financiële solide positie zijn wij een prettige partner om mee samen te werken. Er is ook steeds meer oog voor continuïteit en kwaliteit. Dat speelt ons in de kaart.”

Uitbreiding

Uitbreiden doet Hemubo ook door nieuwe activiteiten toe te voegen. Zo werd twee jaar terug een eigen bedrijf in asbestsanering gestart. Hetzelfde wordt overwogen met de activiteit E&W-installatie. “We hebben daar duidelijke groeiambities”, bekent adjunct-directeur Tom Bergmans. “Daarom hebben we recentelijk een commerciële manager van buiten aangenomen, die die markt van haver tot gort kent.” De Randstad zal voor Hemubo het kerngebied blijven. Verkoopdirecteur Davy Wagenmakers: “We doen van oudsher veel in deze regio, maar afgelopen jaren zijn we wel iets meer naar Midden-Nederland getrokken. We hebben daar een goed acquisitieteam en het werkaanbod is er groot.”

Bekijk hier aflevering 2 van KennispartnerBouwTV waarin Tom Bergmans aan het woord komt over de samenwerking tussen Hemubo en GroenWest

Reageer op dit artikel