nieuws

De sponsor Domesta‘Mooi gebaar, niet stoppen!’

bouwbreed

Een corporatie hanteert voor sponsoring andere criteria dan een commercieel bouwbedrijf. Corporatie Domesta, beheerder van 10.000 woningen in Coevorden, Hoogeveen en Emmen, ondersteunt in de regel geen sportverenigingen of acties voor een charitatief doel. Maar een groot publieksevenement als de Ganzenmarkt in Coevorden kan wél rekenen op een bijdrage.

“Ons sponsorbeleid is niet in de eerste plaats gericht op het vergroten van onze naamsbekendheid,” legt Liesbeth de Groot, woordvoerder van Domesta, uit. “Dat is het grote verschil met sponsoring door het bedrijfsleven. Een goede corporatie voelt zich medeverantwoordelijk voor de woonomgeving. Wie bij ons een aanvraag indient, moet voldoen aan twee voorwaarden. Draagt het evenement bij aan de leefbaarheid, en is het gratis toegankelijk. Al onze huurders, ook die met een kleine portemonnee, moeten het feest kunnen bijwonen.”

De Ganzenmarkt scoort positief op beide punten. Het evenement wordt gezien als het jaarlijkse hoogtepunt in de stad. De Ganzenmarkt gaat terug op een lange traditie die bestaat sinds de vijftiende eeuw, toen door de boeren uit de omtrek vetgemeste ganzen naar de stad werden gedreven om daar te worden verkocht. De markt vond plaats in november, waar de dieren werden verhandeld om naar Engeland te worden verscheept en daar te eindigen als kerstdis.

Zo’n tachtig jaar geleden verdween de markt uit het straatbeeld. Wat overbleef was een najaarsmarkt, waarop vee werd verhandeld. In 1962 begon de Ganzenmarkt aan een nieuw leven, maar dan als folkloristisch evenement. Net als vroeger worden ganzen door de winkelstraten van Coevorden gedreven door ganzenhoedsters in oude kledij. Ze komen bijeen op het marktplein, waar ieder jaar de Miss Ganzenhoedster en Mini Miss Ganzenhoedster worden gekozen.

Domesta sponsort de markt sinds 2010. “Dit feest leeft onder de bevolking. Het wordt door heel veel Coevordenaren bezocht”, aldus De Groot. “De leefbaarheid van de stad vaart er wel bij. En iedereen kan erheen, er worden geen toegangsprijzen gerekend. Daar willen wij dus graag een steentje aan bijdragen.”

Om geen ongelijkheid te creëren, verdeelt de corporatie het sponsorbudget zo eerlijk mogelijk over het werkgebied. In Hoogeveen sponsort Domesta het Living Statues-evenement, in Emmen het multiculturele festival Full Colour. Per gebeurtenis wordt een bedrag van een paar duizend euro beschikbaar gesteld. Daarnaast betaalt Domesta ook mee aan het Emmense wielercriterium Gouden Pijl. De Groot: “Daar gaan we ook met relaties naar toe, dus dat is een beetje een verhaal apart.”

Bij al deze festiviteiten is de corporatie zichtbaar aanwezig. Naam en logo staan op het publiciteitsmateriaal en op spandoeken op het feestterrein. Domesta laat zo zien dat ze meer doet dan enkel woningen bouwen en verhuren. Het publiek stelt deze inzet bijzonder op prijs, heeft De Groot ervaren. “Vorig jaar vroegen we via Hyves of we moesten doorgaan met sponsoren van de Ganzenmarkt. De reacties waren unaniem: mooi gebaar, niet stoppen!”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels