nieuws

‘Bouwers willen eerst zien, dan geloven’

bouwbreed Premium

Bij de automatisering van de inkoop loopt de bouwwereld bepaald niet voorop. De bedrijven die zijn aangesloten bij de stichting S@les in de bouw merken de voordelen van een gestandaardiseerd systeem, zegt projectmanager Rien Wabeke.

“Het is waar dat bouwbedrijven vrij conservatief zijn als het gaat om
automatisering. Ze willen graag tastbare bewijzen waar het de relatie met
leveranciers betreft, zoals pakbonnen en facturen. En het liefst moeten ook nog
overal kopieën van gemaakt worden.” S@les in de bouw, oorspronkelijk een
initiatief van Bouwend Nederland, is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerking
tussen driehonderd bouwbedrijven en hun leveranciers. “Het belangrijkste doel is
de bouwers en hun leveranciers in de keten beter te laten samenwerken en
processen bij elkaar te laten aansluiten. Digitale communicatie is daarbij het
middel. Die samenwerking is voor veel bedrijven iets nieuws. Terwijl er veel
voordelen te behalen zijn: een geautomatiseerd systeem brengt snelheid en
transparantie. Zo weet een bouwer beter welke producten er zijn en wat ze kosten
en de leverancier heeft een beter inzicht in de vraag en kan daar makkelijker op
inspelen. Het systeem van in- en verkoop kan makkelijk worden geautomatiseerd,
veronderstelt Wabeke. “Leveranciers leveren geautomatiseerde, gestandaardiseerde
lijsten aan die bouwers kunnen raadplegen, invoegen in hun eigen
softwaresystemen, gebruiken in hun calculaties en om bestellingen te doen. Dat
levert veel voordelen op. Neem nu die pakbonnen: nu is het nog zo dat de
pakbonnen op de geleverde spullen op de bouwplaats verzameld moeten worden,
fysiek naar het kantoor worden gebracht om handmatig te worden ingevoerd in het
systeem. Met een geautomatiseerd systeem is dat niet meer nodig. Een ander
voordeel is de tijdwinst. De afhandeling van een telefoontje of fax kost veel
meer tijd dan een elektronische bestelling.” In principe kan elk bouwbedrijf aan
het systeem deelnemen en zelf kiezen in welke mate de automatisering wordt
doorgevoerd. “Het deelnemersveld varieert van kleine bouwbedrijfjes tot de grote
jongens. Maar voor veel bedrijven geldt dat er flinke aanpassingen nodig zijn om
oude gewoonten te veranderen. Het automatiseren van de inkoop heeft direct
invloed op de werkwijze, dus je moet binnen een bedrijf veel steun hebben om
zoiets aan te pakken. Er moet voldoende draagvlak gecreëerd worden en de
directie moet erachter staan. Anders lukt het niet.” Maar de voordelen en
kostenbesparingen zijn uiteindelijk groot. “Ik sprak pasgeleden nog een flink
groeiend bouwbedrijf dat in omzet en personeel vele malen groter was geworden.
Maar door een goede automatisering bestond hun administratie nog uit dezelfde
mensen.”

Reageer op dit artikel