nieuws

Minerale bouwstoffen obsidiaan en olivijn beproefd op testvakken

bouwbreed Premium

ProRail gaat op het schouwpad langs het spoortraject tussen Wierden en Zwolle een proefvak aanleggen met de mineralen olivijn en obsidiaan. Deze nieuwe bouwstoffen vervangen het gebruikelijke verhardingsmateriaal porfier.

Het gaat om een proef. Als deze goed uitvalt, is het mogelijk dat ook andere schouwpaden met deze mineralen worden belegd. Obsidiaan dient de onkruidgroei te stoppen, zodat geen bestrijdingsgif nodig is. Het mineraal olivijn absorbeert van nature CO2.
Op een gezamenlijk initiatief van ProRail en Movares wordt in totaal 30 kubieke meter van deze duurzame materialen toegepast in zes testvakken. Eén vak bestaat uit puur olivijn, één uit puur obsidiaan en in drie testvakken zijn beide mineralen in verschillende verhoudingen vermengd. Het laatste testvak is gevuld met porfier ter controle.
Olivijn is een mineraal dat in de buitenlucht ‘reageert’ met CO2en vervolgens uiteenvalt in magnesium, waterstofcarbonaat en zand. De mate van CO2-binding van het olivijn zal gedurende een jaar worden gemeten. Obsidiaan is een zwart vulkanisch glas dat onder invloed van zonlicht een temperatuur bereikt van meer dan 50 graden. Daardoor verschrompelt het onkruidzaad wat in aanraking komt met het obsidiaan, waardoor het niet de kans krijgt te ontkiemen. Dit scheelt ProRail hopelijk veel sproeibeurten met bestrijdingsmiddel.

Lava

Natuurlijk obsidiaan ontstaat als lava in contact komt met water. Voor de proef wordt gebruikgemaakt van synthetisch obsidiaan. Door afvalverbranding ontstaan assen die in een oven worden gesmolten bij een temperatuur van 1500 graden. Daardoor blijven een metaallegering en een soort lava over die snel wordt afgekoeld. Dit synthetische materiaal vergaat niet, terwijl olivijn een levensduur heeft van dertig jaar. Dat is lang genoeg voor de levensduur van een schouwpad, aldus Movares.

Reageer op dit artikel