nieuws

Meedenkende koppensneller d rukt faalkosten

bouwbreed Premium

Als aannemers beter luisteren naar koppensnellers kunnen de faalkosten in de funderingstechniek een stuk omlaag. Nu worden te vaak wapeningsstaven onnodig doorgeknipt omdat ze op een onverwachte plek zitten.

< Vervolg van pagina 1
Johan Blijleven van het gelijknamige sloopbederijf uit Wadenoijen pleit voor meer samenwerking in de branche. Aannemers die de heipalen bestellen zouden eerst even met de beoogde koppensneller om de tafel moeten kruipen. Als de positie van de bijlegwapening goed is afgestemd op het sloopmaterieel scheelt dat op voorhand al veel schade. Want doorgeknipte staven moeten opnieuw worden ingelijmd door een betonreparatiebedrijf. En als de paal door ondoordracht kraken scheurt, zijn de gevolgen nog veel ernstiger. De directe schade kan volgens Blijleven flink omlaag door koppensnellen niet langer als een sluitpost te beschouwen. De indirecte schade laat zich volgens Blijleven moeilijker becijferen. Maar slecht gesnelde palen zijn vaak verantwoordelijk voor een flinke vertraging.
Blijleven heeft net een groot project afgerond voor de landtunnel in de A2 bij Utrecht, de zogenaamde dodo. Daar snelde zijn bedrijf de afgelopen maanden maar liefst 7300 palen. Bij elkaar bevatten die zo’n 60.000 wapeningsstaven, waarvan er nog geen honderd zijn doorgeknipt. Vooraf was de afspraak met de aannemingscombinatie gemaakt dat staven die op de juiste plek zaten maar niettemin werden doorgeknipt voor rekening kwamen van het sloopbedrijf. De doorgeknipte staven die op een andere plek zaten dan op tekening stond, kwamen voor rekening van leverancier Schokindustrie.

Geluidsscherm

Ook bij de plaatsing van een geluidsscherm langs de rondweg van Schiedam boekte Blijleven goede resultaten door vroeg te overleggen. Van één van de vier typen palen die Niemans Beton leverde werd op verzoek van Blijleven de bijlegwapening aangepast. Daardoor ging het kraken veel soepeler.
Door slim met zijn palenkrakers te spelen zegt Blijleven veel minder vaak wapeningsstaven door te knippen dan zijn concurrenten. Hoe hij dat precies klaarspeelt wil hij niet kwijt. Maar hij besteedt heel wat avonduren aan de fijnafstemming van de tien palenkrakers waarover zijn bedrijf inmiddels beschikt.
Tien jaar geleden schafte het bedrijf een eerste combinatie aan vrachtwagen, dieplader en sloopkraan speciaal voor het palenkraken. Volgend jaar rijden er zes van dergelijke combinaties rond.

Reageer op dit artikel