nieuws

De bouw brengt innovaties te weinig voor het voetlicht

bouwbreed

utrecht – Kun je als projectontwikkelaar of bouwer, als woningcorporatie of als gemeente iets doen aan het beeld dat mensen hebben van een bouwproject of nieuwbouwwijk? En ben je bereid daar geld in te steken? Daarover spraken een paar honderd communicatieadviseurs gisteren in Utrecht. Bestuurders lieten er ook hun licht over schijnen.

De Utrechtse wethouder W. Lenting, verantwoordelijk voor Vinexwijk Leidsche Rijn, was stellig op het door de Maatschap voor Communicatie, Bouwend Nederland, Neprom en Aedes georganiseerde communicatiecongres voor de woningbouw: in de tien jaar dat de Vinexlocatie bestaat heeft hij nooit de illusie gehad dat hij het imago van de wijk kon sturen. “Reputatie is iets ongrijpbaars. Het wordt door te veel factoren beïnvloedt,” hield Lenting het tot de nok toe gevulde informatiecentrum Leidsche Rijn voor. C. van Riel, professor Corporate Communicatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, legde uit dat reputatie wordt gevormd door de prestaties van een bedrijf, door de communicatie met de buitenwereld en door de context. Hij wees er op dat de bouwsector anders in elkaar steekt dan andere sectoren. Zo maakt het voor de beeldvorming in de bouw minder uit hoe het eigen personeel wordt behandeld.

“We maken nog te weinig duidelijk hoe belangrijk we zijn,” verwoordde voorzitter E. Brinkman het standpunt van Bouwend Nederland. Daarmee het belang van positieve communicatie voor de bouw onderschrijvend. De bouw heeft volgens Brinkman oplossingen voor maatschappelijke problemen als fileleed, woningtekorten, de volksgezondheid, het klimaat. “Innovaties worden te weinig voor het voetlicht gebracht.”

Communicatieconsultant L. Dietz sprak over het belang van een goede positionering van bouwprojecten. “Dat is meer dan marketing en communicatie alleen. Het moet in een vroeg stadium in een concept worden vervat.” Dietz pleitte voor een inniger samenwerking tussen bedrijfstop en de afdeling communicatie. “Te vaak wordt communicatie enkel gezien als een middel om huizen te verkopen, het geld dat daarvoor beschikbaar is kan ook worden ingezet om beter te positioneren,” aldus Dietz.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels