nieuws

Princeville heeft pittig weekeinde voor de boeg, maar het lukt wel

bouwbreed Premium

breda – Het altijd doorrazende verkeer van de A16 en de strakke logistiek geven de grootste hoofdbrekens bij het meest zuidelijke deel van de hogesnelheidslijn. In de nacht van donderdag op vrijdag gaat de derde verbindingsboog van knooppunt Princeville open en in het weekeinde is de Verlengde Ettensebaan van en naar Breda Centrum aan de beurt.

Als alles volgens plan verloopt, is de aannemerscombinatie HSL-Combinatie Brabant Zuid (BAM en Heijmans) na het weekeinde voor driekwart klaar met het nieuwe knooppunt Princeville. Projectleider T. Maas van de combinatie voelt de spanning de komende dagen oplopen, maar heeft er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Dat moet ook, want ruimte voor een alternatief weekeinde is er niet.

“Alleen veel regen kan ertoe leiden dat we de markering een keer extra moet aanbrengen”, verwacht een optimistische Maas. Het tijdschema is de komende dagen tot een halfuur nauwkeurig uitgewerkt. De boog is eigenlijk klaar en hoeft alleen te worden aangesloten door het aanpassen van markeringen en verkeersmaatregelen. De nacht van donderdag op vrijdag zijn maar een man of vijftien tot twintig nodig bij deze klus.

Vrijdag na 21.30 uur – na sluitingstijd van de gloednieuwe Ikea – tot maandag voor de spits zijn veel meer mensen betrokken bij de klus om de Verlengde Ettense baan aan te sluiten op de A58 en A16. Daarvoor moeten nog wel allerlei werkzaamheden worden uitgevoerd. Diverse disciplines zullen in continudiensten naast en strak achter elkaar moeten werken.

Kiepwagens met zand rijden af en aan en graafmachines en shovels zijn druk in de weer. Een stukje verderop ligt een metershoge berg opgebroken asfalt, waar tot zes weken terug nog het verkeer van de A16 overheen raasde. Voor het overzicht biedt de vierde verbindingsboog van Princeville een mooi uitzicht over het knooppunt waar de A58 en de A16 bij elkaar komen.

Deze boog is pas voor de helft klaar want die loopt deels over het tracé van de oude A16. Op de achtergrond zijn ook nog de twee andere bogen te zien die sinds zes weken Rotterdam met Roosendaal verbinden en vice versa.

Net voor oplevering van deze bogen kreeg Maas te maken met een brand in een van de bekistingen van een viaduct. “Dat soort dingen zijn nooit in te plannen en komen nooit goed uit. Wij zijn er echter aan gewend vooral snel een oplossing te creëren en niet te lang stil te staan bij het probleem. Met man en macht zijn we aan de slag gegaan en de brand heeft uiteindelijk helemaal niet tot vertraging geleid.”

Morgennacht, met de derde boog komt daar de verbinding Roosendaal-Antwerpen bij. Uitkijkend over de versmalde banen van de nieuwe snelweg zijn de werkzaamheden voor de tunnelbak van de tweede baan van de nieuwe A16 goed te zien. Links is nog net een kunstwerk voor de hogesnelheidslijn te zien.

Op pagina 3: Princeville krijgt voorrang boven bovenbouw hsl.

Reageer op dit artikel