nieuws

Ingenieurs Florida rammen beunbak tegen brugpijlers

bouwbreed Premium

den haag – Ingenieurs van de University of Florida zullen de komende vier weken twaalf tot twintig keer een 800 ton zware, stalen beunbak met een vaart van zo�n 10 kilometer per uur tegen de betonnen pijlers van een afgedankte brug in Florida�s Apalachicola Bay rammen. De brug en de beunbak zijn uitgerust met cirva […]

den haag – Ingenieurs van de University of Florida zullen de komende vier weken twaalf tot twintig keer een 800 ton zware, stalen beunbak met een vaart van zo�n 10 kilometer per uur tegen de betonnen pijlers van een afgedankte brug in Florida�s Apalachicola Bay rammen.

De brug en de beunbak zijn uitgerust met cirva 150 sensors (zoalsbelastingsmeters en versnellingsmeters) die van milliseconde tot milliseconde het effect van de botsing zullen registreren. “Er is weinig informatie bekend over wat de exacte belastingen zijn wanneer een schip tegen een brug botst,” zegt Henry Bollman, een bruggenbouwer van het Florida Department of Transportation.

Het experiment moet in deze leemte voorzien en zal volgens Bollman bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe internationale bouwcodes voor bruggen. Bouwcodes die gebruikt worden voor het ontwerpen van bruggen zijn gebaseerd op proeven met schaalmodellen of computersimulaties. Deze data zijn meestal voldoende maar de onderzoekers van de University of Florida menen dat het beter is bouwcodes te baseren op de data van een botsting van een echt schip met een echte brug.

Eigenlijk verwachten ze dat de belastingen die de brug te verduren krijgt in de praktijk kleiner blijken te zijn dan wat op grond van proeven met schaalmodellen werd aangenomen. Mocht dat het geval zijn dan zouden bruggen lichter en dus goedkoper kunnen worden gebouwd. De meeste bruggen worden zo ontworpen dat ze een belasting van 0.5 tot 1.7 miljoen kilo kunnen weerstaan.

Reageer op dit artikel