nieuws

Vuurdoop bij Apeldoorn voor ‘weg van de toekomst’

bouwbreed

Prefab asfaltmatten afrollen, magnetron erover, aandrukken en klaar. Het klinkt eenvoudig, maar hoe werkt het aanleggen van de zogenaamde hechtweg, een vinding van Dura Vermeer Infrastructuur en Intron, in de praktijk? De kou van de afgelopen twee dagen heeft de aanleg van een proefvak op een parkeerplaats langs de A50 bij Apeldoorn er niet gemakkelijker op gemaakt. De hechtweg ligt nu echter prima op zijn plek en ondergaat het komende jaar zijn vuurdoop.

Als een van de vier prijswinnaars in de Rijkswaterstaat prijsvraag Modulair Wegdek, mogen Dura Vermeer Infrastructuur en Intron zich met de uitvoering van hun vinding in de kijker spelen. Een echt experiment, zo benadrukken de projectleiders van beide bedrijven. “We hebben ons idee in een hele korte tijd moeten uitwerken”, zegt R. Naus van Dura Vermeer Infrastructuur. “Maar dat is ook de charme van het project. Zo blijft de vaart er in.”

Opdracht van Rijkswaterstaat was een ‘wegdek van de toekomst’ te ontwerpen dat makkelijk is aan te leggen, snel te vervangen is en bovendien een geluidsreductie teweegbrengt. “Het verbaast ons nog steeds hoe eenvoudig onze oplossing eigenlijk is”, zegt projectleider R. van Selst van Intron. “Het is een combinatie van bestaande technieken.”

Kwetsbaar

De prefab asfaltmatten zijn voorzien van een bitumenlaag als hechtmateriaal. Naus: “Je kan de hechtlaag op verschillende manieren verwarmen, bijvoorbeeld door warm water door de mat te laten stromen of met electriciteit via koperdraadjes. Dat maakt de mat echter heel kwetsbaar. Door het gebruik van microgolven gebeurt het opwarmen contactloos. Bovendien vormt de hechtlaag zelf als het ware de oven en voorkom je onnodige verwarming van het asfalt. Daardoor houd je een laag energieverbruik”, somt Naus de voordelen op.

Werd in de eerste fase nog een gewone magnetron gebruikt om het idee te testen, inmiddels is het gespecialiseerde Belgische bedrijf Meac betrokken bij het ontwikkelen van een toegepaste magnetron. “We gebruiken nu een prototype waarop inmiddels patent is aangevraagd”, legt Van Selst uit. “De bitumen moeten selectief verwarmd worden tot ongeveer 120 graden Celsius.” Vocht en koude zijn de grootste vijanden van de nieuwe methode omdat ze meer energie vergen. “Eigenlijk is de buitentemperatuur nu te laag”, vindt Van Selst. “Het verder ontwikkelen is gewoon een verhaal van energie-optimalisatie.”

Met een infraroodmeter is tijdens het ‘magnetronnen’ de temperatuur van het asfalt gemeten. Het is nog een beetje in het duister tasten over de temperatuur van de hechtlaag. Naus: “Onze databank is natuurlijk nog leeg. Straks weten we hoe warm de hechtlaag is bij een bepaalde temperatuur van de bovenlaag.” Om de hechting te controleren zal een stukje uit het wegdek worden geboord.

Nu het proefvak is aangelegd zal Rijkswaterstaat de hechtweg aan verschillende proeven onderwerpen. Remproeven moeten uitwijzen of het asfalt stevig op zijn plek ligt en na een brandproef moet een deel van het asfalt worden vervangen. Voor het ‘onthechten’ van de asfaltlaag zal opnieuw de magnetron worden ingezet. Intussen gaat de ontwikkeling van de hechtweg gewoon door. De samenstelling van de hechtlaag wordt verfijnd, evenals de methode van het afrollen van de asfaltmat.

Door specifieke toepassingen te bedenken voor de nieuwe vinding zal de hechtweg in de markt worden gezet. “Je kunt daarbij denken aan asfalt op brugdekken en op parkeerdaken”, stelt Naus. “Maar je kan ook aan hi-tec toepassingen denken.” Niet alleen kunnen de strepen al op het asfalt worden gezet, ook het inbouwen van chips voor geautomatiseerde tolheffing of verlichting voor dynamische wegmarkering behoren tot de mogelijkheden. “In het prefab asfalt kun je van tevoren van alles inbouwen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels