nieuws

Baal- en faallijn maakt faalkosten bespreekbaar

bouwbreed Premium

Ze verbijten zich in stilte of durven er slechts over te praten met intimi en lotgenoten. Praten? Fluisteren, kun je beter zeggen. Bang als ze zijn zich belachelijk te maken of uitgekafferd te worden. Nee, het gaat niet om slachtoffers van geweldsmisdrijven, maar om aannemers. Ze willen faalkosten voorkomen en bespreekbaar maken, maar stuiten telkens op een muur van onbegrip. Voor hen opent Cor van der Voorn, hoofd bedrijfsbureau van een middelgroot bouwbedrijf, de Faal- en Baallijn. Via fax, e-mail en brief kunnen aannemers discreet hun zorgen bespreken.

Met knikkende knieen stapte hij het kantoor van zijn baas binnen. Cor van der Voorn had een fout gemaakt: een vergissing die het bedrijf tienduizenden guldens kostte. “Ik dacht ‘daar gaat mijn baan’, maar ik kon dit niet voor me houden. Ik moest het melden.”

De directeur hoorde het verhaal aan, maar in plaats van ontslag op staande voet kreeg Van der Voorn een compliment voor zijn eerlijkheid. “Vanaf dat moment waren faalkosten binnen het bedrijf bespreekbaar en zijn we gaan werken om er iets tegen te doen.”

Sindsdien is Cor van der Voorn bezeten van het idee om de overbodige kosten binnen het bouwproces terug te dringen. Op grond van zijn ervaring maakte hij een formuliertje met aandachtspunten. “Gewoon dingen waarbij je risico loopt om meer kosten te maken dan nodig is. Dat formulier verspreidde ik onder de uitvoerders. Ze gingen er mee aan de slag en na een tijdje breidde het aantal aandachtspunten geleidelijk uit en bespaarden we veel kosten.”

Taboe doorbreken

Langs zijn neus weg informeerde Van der Voorn bij collega’s van andere bouwbedrijven. Daarbij kwam hij tot de ontdekking dat het begrip faalkosten bij veel aannemers taboe is. Een taboe dat hij sindsdien probeert te doorbreken.

Ook in zijn vrije tijd was hij er mee bezig. In de avonduren schreef hij twee boeken, waarin hij uitlegt wat faalkosten zijn en wat een aannemer kan doen om ze te voorkomen. Om de werkstukken uit te geven richtte hij de uitgeverij Quod Libet op. “Aannemers kunnen de boeken gewoon per fax bij mij thuis bestellen”, licht hij toe. “Ik heb het ze doelbewust makkelijk gemaakt. Als ze er eerst voor naar de boekhandel moeten, gaan ze niet, dat is te veel moeite. De fax is het communicatiemiddel in de bouw en daar speel ik op in.”

De fax speelt ook een belangrijke rol bij het nieuwste initiatief van Van der Voorn: de baal- en faallijn. Via fax, brief of e-mail kunnen aannemers, uitvoerders, werkvoorbereiders, inkopers en wie er verder bij het bouwproces betrokken zijn, hun verhaal kwijt over faalkosten, die zijn ontstaan door een fout. “De bouw is conservatief. Veel mensen durven er niet over te praten, omdat ze bang zijn voor een standje of erger. Of ze houden hun mond omdat er toch niet wordt geluisterd. Via de Baal- en faallijn kunnen ze in volledige anonimiteit hun hart luchten.”

Derde boek

De informatie die Van der Voorn via zijn initiatief hoopt binnen te krijgen, wil hij gebruiken voor een derde boek. “Ik verwacht niet uitsluitend zielige verhalen over veel te hoge kosten. Er zitten zeker ook oplossingen bij voor veel voorkomende problemen. Ik wil zowel de problemen als de oplossingen in mijn boek beschrijven. Daarbij ga ik beslist geen namen noemen van bedrijven of personen. Het gaat er om aannemers te laten leren van elkaars ervaringen.”

Het e-mail adres van de Faal- en Baallijn is: Quod.Libet@

Worldonline.nl

Brieven kunt u sturen naar Quod Libet, Leeuwenburg 13 3401 HV IJsselstein, faxen kan via (030) 6885760.

Manager biedt aannemers schouder om uit te huilen

Reageer op dit artikel