nieuws

‘Logo toont de ziel van de onderneming’

bouwbreed

Heidemij voert voor minimaal f. 2,5 miljoen een nieuwe naam en huisstijl in. Het ingenieursbureau heet voortaan Arcadis en heeft als beeldmerk een gestileerde salamander. De ontwerpers en de bedenkers van de naam komen van het vermaarde Engelse bureau, Newell and Sorrell, van het Rabo-mensje. Wat vinden concurrenten en aannemers van de aanpassing?

Jeanette van Enst, hoofd corporate communications DHV. De fusie tussen Heidemij en DHV liep begin dit jaar spaak: “Eigenlijk vind ik het niet gepast om op zaken van de concurrent te reageren. Maar toch. De naam is echt goed. Klinkt lekker en is slim gekozen. Begint met A, dus je staat vooraan in het alfabet. Jaloers? Nee dat ben ik niet zo snel. De argumentatie achter naam en beeldmerk onthoud geen mens, dat is heel ver gezocht. De salamander is mooi gestileerd.”

Jan Ruhof, hoofd public relations Grontmij: “Pas nadat ik de brochure en de brief had gelezen wist ik dat het om een salamander ging. De naam heeft een mooie klant en is pretentieus. De naam geeft namelijk de pretenties van het bureau weer. Het willen werken aan een schone wereld en dat is moedig. We hebben in 1994 ons logo laten stileren door Schoep en v/d Toorn. Onze naam houden we, omdat we in een ‘B-to-B-branche’ werken. Grontmij is een verzameling van mensen die worden uitgekozen voor een project. Het invoeren van dat logo, waar je twee tot drie jaar mee bezig bent, is uiterst kostbaar.”

Jim Voorn van 3 jaar: “Gira……. Nee, een dinosaurus. Een grote dinosaurus.”

Gerard Anneveldt, hoofd communicatie Koninklijke Volker Wessels Stevin. “Sinds de fusie van begin dit jaar hebben we een andere naam en logo. Die werd gemaakt door Vorm en Kleur. Bij ons heeft het geen f. 2,5 miljoen gekost. Je moet vormgevers strak instrueren.”

Arno Pronk, hoofd PR Hollandsche Beton Groep (HBG): “HBG heeft hier geen mening over. Flauw? Ik zit hier voor HBG. Ik ben trots op onze huisstijl, die is krachtig en herkenbaar. Ik wens iedere andere sterkte die dat weet te bereiken.”

Peter Bassa, hoofd concerncommunicatie Koninklijke IBC: “Twee jaar geleden is het door Teldesign onze gehele huisstijl aangepast. Ik verwacht dat volgend jaar ons laatste materieel in de juiste stijl is geschilderd. Het invoeren is tijdrovend en je moet volhouden. Bij elkaar heeft het ons over de f. 1,5 miljoen gekost. We hebben gekozen voor de zogenaamde ‘endorsed’ identiteit. We hebben een herkenbare huisstijl genomen en de namen van de bedrijven gehouden. De naam Muwi, die een waarde heeft, hebben we dus niet weggedaan. Door middel van de huisstijl zijn al die bedrijven aan elkaar verbonden, dat is endorsed identiteit. Natuurlijk is een huisstijl belangrijk. Iedereen heeft er een. Total Design heeft bijvoorbeeld onlangs voor concurrent TBI Bouw een stijl ontwikkeld. Op bedrijven komt een steeds druk om herkenbaar naar buiten te komen. Het logo weerspiegelt de cultuur. Het toont de ziel van de onderneming.”

Joost Slooten, investor relations officer Arcadis: “We hebben inmiddels gepraat met Arcade. Het feit dat wij Arcadis heten zal geen problemen opleveren. We denken toch sneller dan twee jaar de naam te hebben ingevoerd. Arcadis heeft zesduizend ambassadeurs, die eerst aan hun klant de nieuwe naam moeten uitleggen en de filosofie er achter. Op dit moment wordt verder nagedacht hoe we naam en beeldmerk verder gaan invoeren. Hoe ons materieel eruit gaat zien weet ik nog niet. Mijn persoonlijke voorkeur daarin is niet belangrijk. Laten we eerst op het huisstijlboek wachten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels