bouwbericht

Utrecht krijgt middeleeuwse stadskraan terug

bouwbreed 916

Utrecht krijgt middeleeuwse stadskraan terug

De herbouw van een middeleeuwse stadskraan in Utrecht gaat vrijwel zeker door. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week ingestemd met de plannen van Stichting Stadskraan.

Wonen

Herbouwen historische stadskraan naast het plateau Monicabrug aan de Weerdsingel

UTRECHT | Initiatief | € 125.000 - € 500.000

Het bouwwerk is een replica van de kraan bij de Ganzenmarkt aan de Oudegracht en komt nu te staan bij de Monicabrug aan de Weerdsingel. De stichting wil de kraan tot in detail en op authentieke wijze herbouwen, aldus Liesbeth Bouwhuis van de stichting.

Accijns

Stadskranen werden gebruikt om goederen uit schepen op te takelen naar het straatniveau, met name langs de Oudegracht. De schepen kwamen het stadscentrum van Utrecht binnen via de Vecht (noorden) of de Vaartsche Rijn (zuiden). De Utrechtse binnenstad telde meerdere kranen, maar de kraan bij de Ganzenmarkt was de belangrijkste: deze kraan bevond zich het dichtst bij de waag. Kooplieden waren verplicht om hier hun goederen te laten wegen, om te bepalen hoeveel accijns er betaald moest worden. Vervolgens konden de goederen verspreid worden over de stad.

Leermeesters

Stichting Stadskraan komt voor uit Stichting Bouwloods Utrecht. De Bouwloods is een professionele werkplaats voor houtbewerking , maar wel een met een bijzondere status: hier werken mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. De een heeft een alcohol- of drugsverleden, een ander heeft een dipje gehad of is dakloos geweest. Bij de Bouwloods doen ze, onder begeleiding van gekwalificeerde leermeesters, werkervaring op, met als doel terug te keren op de arbeidsmarkt. Een werkgroep heeft historisch onderzoek gedaan naar de kraan, zoals het in beeld brengen van de technische details en benodigde materialen. Architect Erik Meulenbelt is nauw betrokken bij de herbouwplannen.

Tredraderen

Het raderwerk van de kraan werd aangedreven door twee grote tredraderen. Om het geheel in beweging te krijgen, liepen er zogenaamde ‘craenkinderen’ in deze raderen. Het waren overigens geen echte kinderen, maar kleine, jongvolwassen mannen. Ze waren georganiseerd in een vakvereniging.

De te herbouwen stadskraan bij de Ganzenmarkt stortte in 1837 in. Dat gebeurde tijdens het ophijsen van een zwaar, gietijzeren beeld van een vrouw. Dit beeld – in de vorm van een zuil – was bedoeld om de gevel van een groot winkelpand aan de Oudegracht te versieren. De vrouw bleek echter veel te zwaar: het bovenste gedeelte van de kraan brak af en viel met beeld en al in het water. De schade was zo groot dat herstel niet mogelijk was. Al sinds het instorten van de kraan is gesproken over herbouw. Na zo’n 180 jaar lijkt het er nu eindelijk van te komen….


Plaats: Utrecht
Opdrachtgever: Stichting Stadskraan
Ramingsgroep: 500.000 euro


Bekijk dit project op de site van Cobouw Bouwberichten.nl voor meer informatie. Met Cobouw Bouwberichten bent u als eerste op de hoogte van de laatste acquisitiekansen, zit u eerder en beter voorbereid aan tafel en realiseert u meer omzet door een vollere orderportefeuille.

Reageer op dit artikel