blog

Makelaar 2019

bouwbreed Premium 379

“Ja, maar dat kunt u niet van ons verwachten. Dat weet ik niet. Daar zijn onze prijzen niet op gebaseerd”, aldus de eigenaar van een makelaarskantoor in een grote stad.

Makelaar 2019

De klant heeft net een aantal vragen gesteld aan haar aankoopmakelaar over de woning die bezichtigd wordt. Over de kwaliteit van het platte dak. Over de buren. Over het beleid van de vve. En nog zo wat. “Wij zoeken dat soort dingen alleen uit als u echt gaat bieden. Daar zijn we ook het beste in: u adviseren bij het bieden”.

Na enige tijd vraagt de klant waar de verkoopmakelaar blijft. “Nou”, zegt haar aankoopmakelaar, “dat ben ik ook. Heeft mijn secretaresse u daar vanmorgen niet over gebeld? Dat dit niet anders kon”. Nu wordt het echt gênant, want de klant vraagt: “Maar kunt u de vragen die ik zojuist stelde dan ook niet beantwoorden als verkoopmakelaar”. Waarop de makelaar verzucht: “Nee, van deze woning weet ik niet zoveel. En weet u, door u snel deze woning te laten zien, bewijs ik u een dienst, want er wordt al volop geboden. Dus u moet wel snel beslissen”.

Diezelfde middag is het dubbele contract (verkopen van de bestaande en aankopen van een nieuwe woning) met deze makelaar opgezegd. En die begreep de argumentatie (niet terzake kundig, onvoorbereid en niet integer) eigenlijk niet zo goed. “Weet u wel hoe druk we het hebben?”, was zijn verweer.

Een paar jaar terug sprak ik een NVM jaarcongres toe. De bestuursvoorzitter had me gevraagd kritisch te zijn. Kern van mijn boodschap was dat makelaars geen rekening hoeven te houden met klanten, omdat die toch de eerste zeven jaar niet terugkomen. Nou dat heb ik geweten. In koor liet de zaal (opgejut door een valse dagvoorzitter) me weten dat ik een halve gare was. Want als er een beroepsgroep om klanten zou geven, dan waren het de makelaars wel.


Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl

 

Reageer op dit artikel