blog

Bouwlogistiek kan veel slimmer en sneller, en met minder uitstoot

bouwbreed Premium 701

Bouwlogistiek kan veel slimmer en sneller, en met minder uitstoot

Ik was afgelopen week bij de presentatie van een buitengewoon interessant onderzoek van TNO naar bouwlogistiek. Er valt gewoon zo veel te verbeteren, maar de bouw zit vast in oude patronen.

Het is bijna niet te bevatten hoe archaïsch het er nu nog aan toe gaat. Busjes en vrachtwagens met bouwmateriaal rijden de stad in en zitten vaak helemaal niet vol. Sommige toeleveranciers en onderaannemers rijden wel tien keer op een dag naar de bouwplaats. Ze combineren geen lading en overleggen niet. U kunt raden waar dat toe leidt: vertragingen en veel te veel uitstoot van CO2.

Bij de andere projecten was de baas op de bouwplaats niet gecharmeerd van alles wat hij moest bijhouden en werden de vaklui vijandig toen er studenten de bouwplaats opkwamen

Er werden negen bouwproeftuinen geselecteerd, maar in feite kwamen er maar drie met cijfers die iets duidelijk maken over slimmere bouwlogistiek. Bij de andere projecten was de baas op de bouwplaats niet gecharmeerd van alles wat hij moest bijhouden en werden de vaklui vijandig toen er studenten de bouwplaats opkwamen om te zien hoe snel zij hun werk deden en te onderzoeken of een betere aanlevering hun productiviteit deed toenemen.

Vaak ging de stekker er gewoon letterlijk uit en konden de pakketten niet gescand worden en kwamen er geen data bij TNO.

Bij navraag waarom de delen zo breed waren bleek dat er eigenlijk geen reden voor was

Aardig was ook een voorbeeld uit een van de proeftuinen waar werd gewerkt met breedplaatvloeren die 10 centimeter te breed waren voor normaal transport. Daardoor was er exceptioneel transport nodig met veel hogere tarieven. Bij navraag waarom de delen zo breed waren bleek dat er eigenlijk geen reden voor was: het stond zo in de tekeningen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Slimme bouwlogisitek kan leiden tot een productiviteitsstijging die soms wel 40 procent bedraagt. En een CO2-reductie met wel 50 tot 80 procent.

Als je de logistiek wel goed monitort en BouwHubs aan de rand van de stad bouwt die goed bereikbaar zijn en waar vandaan pakketten naar de bouwplaats gaan met volle busjes die minder CO2 uitstoten, dan zijn de voordelen evident. Een productiviteitsstijging die soms wel 40 procent bedraagt. En een CO2-reductie met wel 50 tot 80 procent. De centrale boodschap: het kan allemaal efficiënter, sneller én beter.

Waarom niet meteen beginnen?

Reageer op dit artikel