blog

Schuld en boete

bouwbreed Premium 594

Schuld en boete

Wie heeft er nou schuld aan de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport? De bouwer? De opdrachtgever? De vloerenleverancier?

Allemaal een beetje, zo concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vorige week gepubliceerde rapport over de instorting. En dat is eigenlijk jammer. Ik bedoel: ik wil gewoon weten wie de hoofdschuldige is.

Waarom? Omdat ik denk dat we juist daardoor de bouw verder helpen. Nu gaat de discussie over wat er moet veranderen in de bouw. Maar niet duidelijk is wie er moet veranderen. De bouwer? De opdrachtgever? De leveranciers? Of allemaal een beetje?

Het grote ‘naar-elkaar-wijzen’-circus is al weer begonnen, zo heeft u afgelopen dagen al kunnen lezen. Zoals dat in het verleden overigens vaker is gebeurd na kritische onderzoeksrapporten over bouwfouten en bouwstructuren. Het risico dat er uiteindelijk niets verandert, ligt daarmee op de loer.

Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij er niet om dat BAM nu op een zwarte lijst komt te staan. Of Bubbledeck. Of Eindhoven Airport. Helemaal niet zelfs. Maar zou het niet zo zijn dat als die dreiging wel boven je hoofd hangt, je nog alerter bent. Dat je geen werken aanneemt – of gunt – waarvan je weet dat ze voor die prijs eigenlijk niet goed te maken zijn? Dat je er alles aan doet om het maken van een grove bouwfout te voorkomen?

Naast een zwarte lijst kan ook een witte lijst worden ingevoerd. Zeg maar de lijst met de meest foutloze bouwers. Sta je daar op dan kom je eerder in aanmerking voor opdrachten. Moet je zien hoe snel de bouw dan verandert.


Joost Zwaga, adjunct-hoofdredacteur Cobouw
joostzwaga@vakmedianet.nl

Reageer op dit artikel