blog

Beschuitje?

bouwbreed Premium 1317

Beschuitje?

Ze zijn er zeker bij de werkvoorziening; de mensen die begrijpen wat bemiddelen is en hoe de actuele arbeidsmarkt in elkaar zit. Zij zien de mogelijkheden en de onmogelijkheden en hebben de juiste contacten.

Zij, die echte bemiddelaars, zijn echter aan het uitsterven. We kennen inmiddels een leger aan SROI accountmanagers of sociale bemiddelaars die bezig zijn met systemen en processen. Zij houden onverwoestbaar vast aan een puntensysteem of eisen inzake ‘mensen met een afstand’ tijdens uitvoering van het werk. Ik vind hier wat van, vaak hardop.

Toch, of misschien wel daarom, werd ik gevraagd om mijn visie te presenteren aan een groep SROI accountmanagers. Ik noem het: ‘SROI: operatie geslaagd, patiënt overleden’. De groep stelde ik de vraag wie van hen de afgelopen maand 1-op-1 contact had gehad met een werkzoekende. U voelt ‘m al aankomen: niemand. Er moet dus wat gebeuren.

Een van mijn gemeentelijke contactpersonen belde mij of ik zin had in een ontbijtje met de leiding van een uitkeringsinstantie. Het doel was om alle onvervulbare functies op dit moment te inventariseren. Nu hebben we in Nederland al lijstjes en stickertjes genoeg, er is meer behoefte aan daden. Vraag je echter om een overzicht van de beschikbare mensen, dus man of vrouw, technisch of administratief, 10 of 40 uur werken en ‘een vlekje of een gebrekje’, dan wordt het lastig. Men weet het niet.

Wat mijn contactpersonen wel weten is dat het gros van de beschikbare mensen intensieve begeleiding nodig heeft richting werk. Simpel een vacatures + werkzoekenden= oplossing, is dus een utopie. De oplossing? Ctrl-Alt-Delete noem ik dat. Al die (ingehuurde) accountmanagers eruit en uitgaan van de mens die nog buiten de arbeidsmarkt staat en hen door vakkundige bemiddelaars zonder financieel winstbejag laten begeleiden richting passende invulling.

En dat ontbijtje? Ik smeer thuis dit keer een beschuitje.


Karin Rog, Directeur Klant&Markt ReintenInfra BV

Reageer op dit artikel