blog

Biense Dijkstra, Ayrton Senna van de verduurzaming

bouwbreed Premium 879

Biense Dijkstra, Ayrton Senna van de verduurzaming

“Gas, gas, gas! Remmen, remmen, remmen! Koppelen en terugschakelen vóór de bocht, pas daarna beheerst de bocht insnijden. In de bocht het gas er weer op en langs de randjes van de curbstones vol gas het rechte stuk op.” 

De autosport is één van de passies, en inmiddels misschien ook wel een guilty pleasure, van Biense Dijkstra. Het is ook een perfecte metafoor voor het type ondernemer dat Biense is. Geoefende coureurs lijken voor ons als leken misschien onbeheerste risico’s te nemen, maar ze weten op iedere centimeter van het circuit precies wat ze doen. Neemt de weg een loopje met ze, dan weten ze op routine de auto het rechte stuk op te sturen.

Zo ook Biense. Ondernemer van het jaar, werkgever van het jaar, Duurzaamste Bouwer 2016, nummer twee in de Duurzame Top 50 Bouw- en Vastgoed, raadgever van Bouwend Nederland (die hem wel hoort maar zelden begrijpt) en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Abe Lenstra van de verduurzaming

“Het kan anders. Het moet anders en het gaat anders. En snel ook!”. Dat is zo’n beetje het mantra van deze Fries die voor de bouw is wat Abe Lenstra was voor het voetbal, wat Ayrton Senna was voor de autosport (ik wist even geen Fries te bedenken) en wat Sven Kramer is voor de schaatssport. Een boegbeeld die aan heel Bouwend Nederland laat zien en horen dat investeren in nieuwe technieken, methoden en mensen loont. En eindelijk een bouwer die in het openbaar durft te zeggen waar het op staat.

Jan Willem van de Groep naast Geanne van Arkel (Interface) (Foto: Cynthia van Dijke)

Op 28-jarige leeftijd nam Biense het bedrijf, dat nu bekent staat als Bouwgroep Dijkstra Draisma, over. De weg lijkt ingezet door de visie van een man die ons beiden inspireerde: Hennes de Ridder (inmiddels helaas verworden tot de Jan Mulder, de nationale brompot, van de bouw).

Gedurfde investeringen in warmtetechnieken, de exploitatie overnemen van een schaatshal en straks zelfs een compleet voetbalstadion, forse investeren in een geïndustrialiseerde productiestraat voor gevels, toeleveranciers vragen om oplossingen die nog niet bestaan en ze helpen die te ontwikkelen en mensen in dienst nemen die de bestaande bouwpraktijk ter discussie durven te stellen.

Pittoresk, maar onverzettelijk

Als ergens de ontluikende toekomst van de bouwsector zichtbaar wordt dan is het wel in het pittoreske Dokkum of all places. Op de een of andere manier lukt het in Friesland om het onverzettelijke verander-immuunsysteem van de bouw te doorbreken.

De opgave waar we als bouwsector voor staan vraagt om meer Bienses. Veel meer! Laat ik de drie belangrijkste opgaven eens noemen:

  • de halvering van de CO2 uitstoot per 2030;
  • circulair bouwen met hernieuwbare grondstoffen;
  • en een oplopend tekort aan vakmensen.

Biense Dijkstra slaat de spijker op zijn kop tijdens het Cobouw Café in Leeuwarden. (Foto: Cynthia van Dijke)

De weg van industrialisatie en de daaraan gekoppelde innovaties lijken daarop het antwoord. Biense laat het zien in de praktijk. De opschaling naar grote volumes met gelijktijdig de introductie van 2.0 en 3.0 technologieën vragen de komende 10 jaar echter om investeringen van enkele honderden miljoenen.

Overheid moet investeren in bouwfabrieken

Biense kan snel gaan, maar zelfs al groeit hij snel, het blijft een druppel op de gloeiende plaat. In de jaren ‘60 en ‘70 investeerde de overheid tientallen miljoenen in bouwfabrieken die de woningnood moesten oplossen. Dat moet nu weer gebeuren. Dat dit soort up-stream interventies werkt heeft het verleden uitgewezen.

Mensen die halsstarrig de oude praktijk proberen te optimaliseren en niet geloven in industrialisatie, moeten maar eens in Dokkum gaan kijken. Daar zorgen nieuwe  technieken voor snelheid. Daar zijn ze niet bang om even van gebaande paden te gaan tot de optimale lijn weer gevonden is. Daar bereikt Biense (uiteraard met zijn hele team), met een gezonde portie zelfvertrouwen en de nodige lef, de gestelde doelen.

“Waar je naar toe moet? Je kijkt niet vooruit, dat is dodelijk voor een coureur, de volgende bocht heeft de focus! Remmen! Bijsturen! En…. gas!”.


Jan Willem van de Groep

Deze column droeg Jan Willem vorige week voor tijdens het Cobouw Café in Leeuwarden. Architecten, bouwers en wethouders spraken daar onder meer hun zorgen uit over de stijgende prijzen.

Reageer op dit artikel