artikel

Cobouw Award-winnaar Coen Hagedoorn: korte lijnen, lef en passie voor de bouw

bouwbreed 38

Cobouw Award-winnaar Coen Hagedoorn: korte lijnen, lef en passie voor de bouw

Niet veel bouwbedrijven hebben het lef hun personeel door een kunstzinnige fotograaf als Bert Teunissen in werkkleding te laten fotograferen. Misschien is het typerend voor de Coen Hagedoorn Bouwgroep dat die in 2009 wél de opdracht gaf voor zo’n opvallend project. Om bij het 35-jarig jubileum de medewerkers te bedanken voor hun inzet? Om de eenheid te bevorderen binnen een onderneming die voor een belangrijk deel tot stand kwam door overnames?

Wij treden niet graag op de voorgrond

Het zou een interessante vraag zijn om voor te leggen aan Jan en Coen Hagedoorn. Ware het niet dat de directie van de Huizense bouwer vragen beleefd doch beslist afwimpelt. “Wij treden niet graag op de voorgrond”, luidt de verklaring voor deze terughoudendheid. Zelfs de nominatie voor de Cobouw Award 2016 kan daar geen verandering in brengen. Dit profiel van de winnaar kwam daarom noodgedwongen tot stand op basis van externe bronnen.  

De onderneming boekt prima resultaten

Nederlands meest succesvolle bouwer van 2016 is een jong en dynamisch familiebedrijf. Het werd in 1974 opgericht en evolueerde in korte tijd van een traditionele aannemer in de renovatie- en onderhoudssector tot een allround bouwer, met een eigen ontwikkel- en vastgoedtak, twaalf vestigingen in het land en zo’n 400 personeelsleden.

De onderneming boekt prima resultaten. De cijfers over de afgelopen drie jaren: een bruto-omzet van 69 miljoen euro in 2013, die in 2014 steeg tot 86 miljoen en in 2015 de 100 miljoen euro bereikte. Circa 55 procent van de omzet komt volgens een eerdere verklaring van de directie uit renovatie, 45 procent uit nieuwbouw. De in 2013 behaalde winst van 1,7 miljoen euro werd vorig jaar verdubbeld tot 3,4 miljoen. In 2014 bedroeg het netto resultaat 1,4 miljoen euro.

Onze organisatie kent geen rangen en standen

“We zijn gegroeid. Maar van binnen zijn we nog steeds hetzelfde. Een familiebedrijf met korte lijnen en medewerkers met een passie voor de bouw. Met kleinschalige vestigingen. We werken met mensen uit de regio en zijn betrokken bij de wijken waarin we werken. Onze organisatie kent geen rangen en standen. Het draait om vakmanschap en samenwerking”, luidt een zelfanalyse op internet.

Door strategische overnames wist de onderneming een netwerk aan vestigingen op te bouwen in het westen, midden en zuiden van het land. Aan de groep werden de afgelopen jaren onder andere Schreutelkamp Bouw in Utrecht toegevoegd, Brabocon in Tilburg, bouwbedrijf A.R.Meyer in Woudenberg en Bergebouw in Rotterdam. Afgelopen voorjaar was het de beurt aan delen van de failliete Utrechtse bouwer Jurriëns.

De diversiteit maakt het bedrijf een aantrekkelijke partner

Dankzij de regionale spreiding en de opgekochte specialismen kan Coen Hagedoorn een zeer divers dienstenpakket aanbieden. Dat loopt uiteen van het repareren van een lekkende badkamerkraan in een huurwoning tot de bouw van een groot appartementencomplex in het hart van Amsterdam.

Deze diversiteit maakt de bouwgroep tot een aantrekkelijke partner voor ondermeer corporaties, zorginstellingen en professionele vastgoedbeheerders. Door de grote verscheidenheid aan opdrachten wordt op veel terreinen nieuwe kennis en ervaring opgedaan. Wat de reputatie als veelzijdig bouwer weer verder versterkt.

Met drie projecten genomineerd voor de Nieuwbouwprijs Amsterdam

Na de realisatie van modewinkels van Marks & Spencer en C&A op toplocaties in Amsterdam, Den Haag, Gouda en Zaandam weet dit bedrijf alles over werken op krappe binnenstadlocaties. Zoals het ook voor de renovatie van historische panden ogenschijnlijk zijn hand niet meer omdraait. Zie de geslaagde verbouwing van het Pathologiegebouw op de Campus Boerhaave in Leiden tot stijlvolle huurwoningen. Wegens in het oog springende prestaties werd het bedrijf dit jaar voor drie projecten in Amsterdam genomineerd voor de Nieuwbouwprijs Amsterdam.

De Coen Hagedoorn Bouwgroep heeft zich ook weten te ontwikkelen tot een deskundige partner voor de renovatie van kleine en grote woningcomplexen, hoe kwetsbaar en ingewikkeld soms ook. Waarbij bewonerstevredenheid nooit uit het oog wordt verloren. Om lawaai te voorkomen brengt deze aannemer materialen desnoods met een golfkarretje naar de bouwplaats. En vervangt hij steigers door mobiele hoogwerkers zodat de bewoners kunnen blijven genieten van het uitzicht.

Coen Hagedoorn bedient zich graag van moderne technieken

Kenmerkend voor de bedrijfscultuur is dat Coen Hagedoorn zich graag bedient van moderne technieken. Het bedrijf heeft een eigen Facebookpagina, is actief op Twitter en laat ook op LinkedIn frequent van zich horen. Het is ook een overtuigd gebruiker van BIM bij zowel nieuwbouw als renovatie. Tijdens de bouw worden alle gegevens in BIM opgeslagen, zodat het dossier na de oplevering kan worden gebruikt voor het beheer van het vastgoed. Sinds 2014 wordt ook gewerkt met een service- en mutatieapp die de werkprocessen efficiënter maakt.

Personeel presteert beter als je laat blijken dat je het vertrouwt

Een ander opmerkelijk kenmerk is de aandacht die het bedrijf heeft voor het eigen personeel. Dat kan in een grote mate van zelfstandigheid functioneren. “Door flexibiliteit, creativiteit en ondernemerschap bij onze medewerkers te stimuleren, investeren wij in een aantrekkelijke werkomgeving met een laag verloop en saamhorigheid als basis van een resultaatgerichte onderneming”, schrijft het bedrijf in nogal wollige taal op internet. Ofwel: personeel presteert beter als je laat blijken dat je het vertrouwt en waardeert. Tegen die achtergrond is een mooiere blijk van waardering dan een fotoboek met hun portretten nauwelijks denkbaar.

Alle artikelen over de Cobouw50 en de lijst vind je hier. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels