artikel

Impact

bouwbreed

Mijn eerdere columns voor deze krant teruglezend, kwam ik tot de conclusie dat het in essentie om ‘impact’ draait.

Diverse door mij beschreven thema’s zoals de verbanden tussen faalkosten en
gedrag, het belang van vertrouwen in teams, de succesfactoren van
traineeprogramma’s, de aanpak van egomanisch gedrag en het opheffen van blinde
vlekken ten aanzien van eigen gedrag, hebben als doel het uiteindelijk maken van
een betere impact op de omgeving! Wanneer maak je nou impact in een bedrijf of
project? Doen wat je wilt doen en doen waar je goed in bent. Klinkt
vanzelfsprekend en is niet zo makkelijk te bereiken op de manier waarop we
tegenwoordig met de realiteit omgaan. Veel ‘waan van de dag’, veel ‘moeten’ van
onszelf en anderen en weinig tijd om te ‘voelen’ of het wel klopt wat we doen
(komt je gedrag overeen met wie je bent?). Ik heb goede ervaringen met teams
waarin we middels een analyse de focus van deelnemers meer op de gemotiveerde
kwaliteiten gericht krijgen. En dan actie om meer impact te maken. Bijvoorbeeld,
een projectleider van een gigantisch project die als drijfveren analyseren,
begrijpen en het creëren van duidelijkheid bleek te hebben, zag nu in waarom hij
nauwelijks impact maakte als het gewenste doortastende actiegerichte boegbeeld
van het project. Hij heeft een andere rol in het projectteam gekozen waar hij
meer impact maakt. Een andere manier om impact te maken is door je enorm te
verdiepen in je omgeving. Dit is te oefenen in tegenstelling tot het hiervoor
beschreven ‘doen wat je wilt doen en doen waar je goed in bent’. In trainingen
oefenen we diverse partijen uit de keten. Bijvoorbeeld met projectontwikkelaars
om zich te verdiepen in wat gemeentes en overheden en andere ‘stakeholders’
bezighoudt. Wat wil je klant? Waarom juist dat? Wat zijn de belangrijkste
waarden van je klant? Waarom? Dit soort vragen beantwoord krijgen zorgt ervoor
dat architecten, ingenieursbureau’s en bouwbedrijven meer impact maken dan ze
zouden doen als ze blijven acteren op het eigen traditionele referentiekader,
‘ze zullen dat wel belangrijk vinden’ of ‘ze zullen dit wel bedoelen hiermee’.
Wat we onder andere bereiken met dit gedrag met meer impact is dat faalkosten
zullen dalen. Want door vragen en doorvragen komt de laatste steen ook boven en
weten we in de uitvoering dus ook precies wat de eindklant, en niet alleen de
opdrachtgever, belangrijk vindt.

Marc Reijnders
Managementcoach, trainer en adviseur op het gebied van opleidingsprogramma’s.
marc@reijnders.biz

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels