Robin Wollenberg
Robin Wollenberg is social media manager bij BAM Bouw en Techniek.
Robin Wollenberg is social media manager bij BAM Bouw en Techniek.
De komst van President Trump naar het Witte Huis heeft het complete Amerikaanse medialandschap drastisch veranderd. Met Twitter als zijn belangrijkste kanaal weet hij bedrijven te bewegen hun productiestrategie te wijzigen, de prijs van militaire vliegtuigen omlaag te krijgen en zelfs een warenhuisketen in de hoek te zetten, omdat zij de kledinglijn van zijn dochter uit de schappen haalde.
Het blijft een mooie wedloop: wie is er de Mol en wie ontmaskert hem/haar als eerste? Al enkele jaren speurt Jaap van Zessen, Social Media Analist bij het AD en voorheen bij Buzzcapture, het internet af om de digitale sporen van de deelnemers te vinden.
Na de verkiezing van Donald Trump tot president van Amerika ligt Facebook weer zwaar onder vuur. Uit onderzoek van Buzzfeed blijkt dat in de laatste drie maanden van de campagne gebruikers veel vaker fake berichten deelden dan berichten van gerenommeerde nieuwssites. Daarbij werd er op fictieve berichten ook vaker gereageerd. De reactie van Facebook-baas Zuckerberg, op de suggestie dat nepnieuws de verkiezingen zou hebben beïnvloed, was er één die we hadden kunnen verwachten. Het fake nieuws was niet zo groot, had weinig invloed, etc.etc. Het is dan ook bijzonder om te zien dat medewerkers van het bedrijf het daar niet mee eens zijn en ten strijde trekken tegen hun directeur.
Je leest het goed, Facebooken op je werk. En dan heb ik het niet over collega's die de hele dag berichten posten op hun privé Facebook, maar over het langverwachte Facebook@Work. Zelf noemen ze het 'Workplace by Facebook'. Een complete Facebook-omgeving voor intern, zakelijk gebruik.
De afgelopen twee weken heb ik enorm genoten van onze sportploeg in Rio. Vier jaar lang alles opofferen om daar, ver weg van huis, tot de ultieme sportprestatie te komen. De ene sporter had pech en een ander steeg boven zichzelf uit. Twee weken lang heb ik de Spelen nauwgezet gevolgd en meebeleefd. Zelfs mijn wekker soms gezet om live 'erbij' te zijn. De emoties vlogen om je oren en wat ben ik trots op al die sporters die daar stonden.
De afgelopen week stond het nieuws er vol van; aantal bouwongevallen sterk toegenomen. Schokkende cijfers, maar die verbaasden mij geenszins. Al sinds ik me voor BAM bezig houd met social media, monitoren we alles wat te maken heeft met ongelukken op de bouwplaats. Je kunt stellen dat als er ergens in Nederland zwaailichten een bouwplaats op rijden, ik dit binnen 15 minuten weet.
In de afgelopen jaren heeft de bouwsector een grote inhaalslag gemaakt op het gebied van communicatie. En dat was hard nodig ook! Met de komst van social media en de steeds mondiger wordende samenleving is de communicatie rondom bouwtrajecten nog belangrijker geworden. Niet zelden wordt de verantwoording voor de communicatie met de omgeving volledig bij de bouwer neergelegd. Een goede zaak, want als bouwer heb je alle informatie over planningen en momenten van overlast.
Het kan je bijna niet zijn ontgaan, Facebook heeft een grote verandering ondergaan! Eerst kon je namelijk alleen een post 'liken' en nu kun je er veel meer emotie aan toevoegen zonder direct een reactie te plaatsen.
"If HP only knew what HP knows, we would be three times more productive." Is een bekende uitspraak van Lew Platt, voormalig ceo van HP. Voor mij een absolute waarheid! Welke collega van welk willekeurig bouwbedrijf je ook spreekt, de parate kennis is fenomenaal. De waarheid is echter wel, dat we die kennis verre van optimaal benutten. Niet omdat we niet willen, maar omdat we vaak niet weten waar we die kennis kunnen vinden.
Elke keer als ik namens BAM op een podium sta en de prachtige plaatjes van onze kraanmachinisten toon, komt er veel bijval uit de zaal. Men vindt steevast dat zij toch wel onze beste ambassadeurs zijn.