Leen Communicatie

De presentatie van de Cobouw 50 en de uitreiking van de Cobouw Award 2012 brachten de Nederlandse bouwwereld woensdag bijeen in de Rotterdamse Cruiseterminal. Natuurlijk was de economische malaise een dankbaar gespreksonderwerp, maar er werd ook vooruitgekeken. De bouw vernieuwt allang. Nu de opdrachtgever nog.
Een renovatie van 218 woningen, zonder dat de bewoners tijdelijk moeten verhuizen, vergt een fikse voorbereiding. Daarom werd er door aannemer Coen Hagedoorn eerst proefgedraaid in een leegstaande woning, legt projectleider George Altena uit.

Een medewerker van MNO Vervat werkt in het Noord-Hollandse Verlaat, bij Heerhugowaard, aan de wapening van het dak van een langzaamverkeerstunnel.
Kunstenaar Melle Smets logeert deze week in een tent op het dak van het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Met zijn opmerkelijke actie probeert hij de ziel van de winkelkolos te achterhalen.
De Stichting Studenten Huisvesting Nijmegen blijft de komende jaren nog studentenwoningen bouwen. Maar die worden minder luxe dan in De Gouverneur, een complex dat kortgeleden werd gebouwd, zo liet SSHN-directeur Max Derks onlangs weten.
Een voormalige timmerwerkplaats ombouwen tot een energieneutrale kantoorruimte is een project dat weinigen aandurven. Maar bouwfysisch adviesbureau MoBius Consult, gespecialiseerd in duurzaam bouwen, wilde in Driebergen een punt maken. Aannemer Hans Cazemier: "De opdrachtgever zat erbovenop. Maar dat is juist heel nuttig bij zo'n project."

In de kenmerkende veiligheidspakken zijn werknemers van ACS Asbest bezig met het verwijderen van asbest uit de luifel van het geluidsscherm langs de A28, ter hoogte van Zeist.
Parochianen van de Goorse Petrus en Pauluskerk zaten in de kou toen de kerkkachel het in december vorig jaar begaf. Afgelopen zondag was de kerk voor het eerst weer warm. Het uitzoeken van een nieuw verwarmingssysteem was een pilotproject van het bisdom, zo legt beheerder Gerard Huisstede uit.

Breda Duursaam wil als corporatie van burgers die geld investeren een terrein in Breda vol zetten met zonnepanelen.
PV-cellen worden steeds goedkoper en technisch beter, dus waarom leggen energiebedrijven nog steeds zo weinig zonneparken aan? Dat vroeg Edwin Waelput van Breda Duursaam zich ook af. Met alle braakliggende bouwgrond is er bovendien plek genoeg.