SBB
Betonbedrijven VBI en Dam Beton zijn het slachtoffer geworden van koperdiefstallen. De schade loopt in de tonnen.
Op nog geen tien kilometer van Loppersum bouwde BAM Bouw en Techniek in een krap tijdsbestek de Campus Eemsdelta Groningen. Het complex bestaat uit zes kleurige schoolgebouwen, die in stervorm rond een centrale entree liggen. Gerustellende gedachte voor ouders en kinderen: de schokabsorberende constructie staat op een deugdelijk fundament.
De volledig gestremde Prinses Margriettunnel kon dankzij tweeduizend betonblokken van Dam Beton gedeeltelijk weer open. Hoe kwam het bedrijf daarbij?
Met een inhoud van 350.000 kubieke meter wordt het nieuwe, aardbevingsbestendige laboratoriumcomplex in Groningen een van de grootste ter wereld.
Nederlandse constructeurs denken nog veel te veel in heipalen, vinden ze bij Fuhler Wegenbouw en Grindkernen.nl. Langs de hele oostgrens met Duitsland en ook in andere delen van Nederland is een andere oplossing net zo goed. De bodem is er uitermate geschikt voor het gebruik van grindkernen als fundering. Overal in de wereld wordt de grindkern als grondverbetering al decennialang toegepast. Nederland blijft daarbij achter.
Rijkswaterstaat Noord-Nederland is op zoek naar de beste manier om het lek in de folie van het Leppa Akwadukt bij Akkrum te dichten. Sinds medio december 2021 stroomt grondwater in de mini-polder, waarin het aquaduct is aangelegd. Een volgens Rijkswaterstaat illegale gestuurde boring was de oorzaak. De speurtocht naar oorzaak en oplossing en alle getroffen maatregelen hebben naar schatting tot nu toe enkele tonnen gekost.
Bijna drie jaar nadat Van Wijnen tekende voor de nieuwbouw van het stadion, ging donderdag 7 juli dan eindelijk de eerste van de 1.359 heipalen de grond in.
Een lekkage heeft schade aangericht aan het aquaduct bij Akkrum in de A32. Rijkswaterstaat spreekt van een unieke situatie, die zich in Nederland nog niet eerder heeft voorgedaan. Inmiddels zijn maatregelen genomen om meerdere lekken in de folie onder het zandbed te stabiliseren. Een definitieve oplossing volgt volgend jaar.
Tegenslag blijft de aanpak van de Ring Zuid in Groningen achtervolgen. Nog geen acht maanden na een extra geldinjectie kampt de aannemer met een nieuwe tegenvaller. De aanleg van een verkeersplein in de route van en naar de stad kost 3,4 miljoen euro extra. Krap vier weken geleden lieten opdrachtgever en aannemer tijdens een gezamenlijke perspresentatie weten dat het project financieel gezien in de pas liep.
Acht maanden na de extra financiële bijdragen van het Rijk, provincie en gemeente Groningen draait het project Ring Zuid als een speer. "Het gaat crescendo", laat omgevingsmanager Bert Kramer weten. Hij spreekt namens de bouwcombinatie Herepoort van vier Nederlandse aannemers, een Duits en een Oostenrijks bouwbedrijf.