Ad Tissink

Verslaggever Innovatie

Ad Tissink (1962) is het technisch geweten van de Cobouw-redactie. Hij is in zijn element als hij door een tunnelboormachine kruipt, in een windturbine klimt of een gerobotiseerde woningfabriek bezoekt. Voor tips mail: adtissink@vmnmedia.nl

 

Alle 380 schroefinjectiepalen voor Pallas zijn na het aanbrengen onderworpen aan een camera-inspectie.  Foto: Pallas
veiligheid

Angst voor sabotage en hybride oorlogsvoering op de bouwplaats

Na de pieper-aanvallen in Libanon werd de bouwdirectie van de Pallas-reactor ineens achterdochtig. Hoe moeilijk kon het zijn voor een vreemde mogendheid om explosieven te plaatsen in de constructie van de reactor in aanbouw? Dus moest aannemer Besix alle 380 funderingspalen inspecteren. 

Carel Weeber bij de Zwarte Madonna in Den Haag. Foto: ANP
architectuur

De liefde van bouwers voor Carel Weeber (1937-2025) was niet wederzijds

Aannemers hielden wel van de praktische no-nonsense instelling van architect Carel Weeber, die afgelopen weekeinde op 87-jarige leeftijd overleed. Omgekeerd had Weeber minder op met bouwers. Ook niet met collega-architecten trouwens.

De Hofvijver wordt deels drooggelegd, waarmee een extra bouwterrein ontstaat. Beeld: RVB
renovatie Binnenhof

Bouwers van het Binnenhof vinden felbegeerde extra werkruimte: in de Hofvijver

Om de funderingen te herstellen en lekkende gevels te dichten, gaat Heijmans een 180 meter lange strook van de Hofvijver droogleggen. Dit extra bouwterrein moet vooral de logistiek versoepelen voor de renovatie van het hele Binnenhof, waar het een continu gevecht is om ruimte.

Uiterlijk 30 juni treedt Terpstra af. Foto: Techniek Nederland.
installaties

Doekle Terpstra vertrekt bij Techniek Nederland

Na twee termijnen van vier jaar vertrekt Doekle Terpstra bij van Techniek Nederland. Uiterlijk eind juni maakt hij plaats voor een opvolger.

Aanleg van het hybride proefduin op de Zandmotor. Foto: TU Delft
waterbouw

Experiment met hybride duin krijgt storm na storm voor de kiezen

Nog tijdens de aanleg kreeg een experimenteel hybride duin in Zuid-Holland een flinke storm te verwerken. Daarna buitelden de stormen en hoge waterstanden over elkaar heen, waardoor de onderzoekers van de TU Delft al snel meer data binnen hadden dan ze vooraf durfden dromen.  

Het nieuwe Nederlandse wereldwonder moet jaarlijks 1 miljoen bezoekers trekken. Net als het museum van de toekomst in Rio de Janeiro. Foto: Shutterstock
architectuur

Nieuw wereldwonder moet duurzame gedragsverandering aanjagen

Een nieuw wereldwonder moet bouwers én publiek helpen de verduurzaming verder te brengen. Platform Shift wil zo'n landmark op elk continent, te beginnen in Nederland. Een prijzenpot van een kwart miljoen euro is beschikbaar voor deelnemers aan de architectenprijsvraag.

Pieter van Oord trapte dinsdag de Infratech vakbeurs af. Foto: Rijk-in-beeld / InfraTech
infratech

'Vind je het nog wel leuk, Pieter?' krijgt de nieuwe ceo van Schiphol vaak te horen

'In een volgend leven word ik opdrachtgever', grappen aannemers vaak na het verliezen van een aanbesteding. Baggeraar Pieter van Oord stapte nog tijdens dit leven over en trof een compleet gekantelde markt. Als ceo van Schiphol opende hij de Infratech met een oproep om vooral voor de luchthaven te komen bouwen. Want die wordt voor 6 miljard euro verspijkerd.

In het testbassin wordt een schaalmodel (1:40) van de Oosterscheldekering blootgesteld aan de zwaarste golven. Foto: Suzanne van de Kerk
Rijkswaterstaat

Oosterscheldekering tot het gaatje op de proef gesteld in het lab bij Deltares

Bijna veertig jaar na de oplevering wil Rijkswaterstaat weten hoe de Oosterscheldekering erbij staat en wanneer welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Deltares stelt daarom een schaalmodel bloot aan de zwaarste belastingen.

Om het laatste stuk van het Julianakanaal droog te kunnen zetten is bij Berg een tijdelijke dam gebouwd, die is bekleed met zinkstukken en afgestort met breuksteen. Foto: Rijkswaterstaat.
infra

Dit zijn de infraprojecten om in de gaten te houden dit jaar

De verbreding van het Julianakanaal, de bouw van de A16 Rotterdam en de vernieuwing van de Galecopperbrug. Het zijn niet de minste projecten die in 2025 tot een afronding komen. Maar ook over de grenzen gebeurt veel.

Het invaren van de westboog van de Van Brienenoordbrug in februari 1989. Het is de bedoeling deze boog in 2030 te vervangen door een compleet nieuw exemplaar. Foto: Beeldarchief RWS
brienenoordbrug

Door opknippen moet aanbestedings-debacle Van Brienenoordbrug snel worden vergeten

Een montageplek wordt beschikbaar gesteld en de bouw van de bogen, de kleppen en het invaren zijn ondergebracht in aparte contracten. Daarmee hoopt Rijkswaterstaat zich zo snel mogelijk te verlossen van het aanbestedingstrauma van de Van Brienenoordbrug. De marktconsultatie en oriënterende gespreken gaan direct van start.