Ad Tissink

Verslaggever Innovatie

Ad Tissink (1962) is het technisch geweten van de Cobouw-redactie. Hij is in zijn element als hij door een tunnelboormachine kruipt, in een windturbine klimt of een gerobotiseerde woningfabriek bezoekt. Voor tips mail: adtissink@vmnmedia.nl

 

Het 175 ton zware sluitstuk van de Nettelhorsterbrug bij Lochem is vrijdag op zijn plek gelegd. Foto: APA

Lijkt het tóch nog goed te komen met BAM en de brug bij Lochem

Er moet nog een piepklein stukje gevijzeld worden, maar dat gebeurt zodra de boogdelen onderaan zijn afgelast. Verder zit al het staal voor de Nettelhorsterbrug, de operatie die zo'n dramatische aanloop kende, op zijn plek.

Dinsdag is het eerste boogdeel voor de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Bij de vier hijspunten zijn de synclifts zichtbaar waarmee de 140 ton zware ligger heel minutieus op zijn plek kan worden gelegd.  Foto: Arjan Gotink

Lochem verlost zich voorzichtig van haar brugtrauma

Met sterkere hijspunten op de juiste plekken en verbeterde rigging is het eerste boogdeel van de Nettelhorsterbrug op zijn plek gelegd. Daarmee hoopt provincie Gelderland de dramatische operatie van 21 februari te vergeten, toen twee hijsbegeleiders omkwamen.

Met hijspunten dichter naar het zwaartepunt en andere verbeteringen wordt deze week een nieuwe poging ondernomen om de Nettelhorsterbrug in elkaar te zetten. Foto: Arjan Gotink

Met de 'handtas-methode' verwacht BAM de delen voor de brug bij Lochem nu wel veilig te kunnen hijsen

Met vier solide hijspunten, dichter bij het zwaartepunt doet BAM deze week een nieuwe poging om de bouwdelen voor de brug in Lochem te hijsen. Speciale vijzels en sensoren helpen de hijsploeg om de zware delen op de millimeter nauwkeurig te plaatsen met zo min mogelijk mensen bovenop de hulptorens.

Peter Berdowski, ceo van Boskalis. Foto: Guido Benschop

Peter Berdowski: 'Nooit de vingers tussen de deur gehad bij grote DBFM-projecten'

Na het slagveld van de DBFM-contracten, koerst de infrasector af op realistischer vormen van samenwerking, constateert Peter Berdowski. Verwacht vooral geen blauwdruk voor Nederland in het jaar 2100 van de 'pragmatische intellectueel' aan het roer van Boskalis.

De A-pier in maart 2020, ruim anderhalf jaar voordat combinatie van Ballast Nedam en TAV door luchthaven Schiphol van het werk wordt geschopt. Foto: Shutterstock.

Spie verwacht dat het recht eindelijk zijn kant op valt bij hoger beroep over A-pier Schiphol

Het aantal procedures over de A-pier overtreft inmiddels de hoeveelheid bepalingen uit het gehate Fidic-contract dat gold op de beladen bouwplaats. Spie voert de troepen aan en stond vorige week voor de zoveelste keer in de rechtszaal. De installateur wil nog 5,7 miljoen euro tegemoetzien van hoofdaannemer Ballast Nedam/TAV.

Trump en andere 'politici met het IQ van een schoenzool' kunnen volgens Harm Edens de verduurzaming niet tegenhouden. Ook niet van de betonwereld. Foto: Betonvereniging

'Groene dominee' rekent erop dat de betonsector flink gas geeft als het gaat om verduurzaming

Probeer nieuwe dingen uit, stel je transparant op en wees vooral niet bang zijn om op je bek te gaan. Dat  is volgens Harm Edens de enige manier om klimaat-onheil nog enigszins af te wenden. Ook de cement- en betonbranche zullen die hobbelige weg moeten gaan. "En ophouden met liegen over cijfers en statistieken."

Een Tesla rijdt een nieuwe tunnel binnen van van The Boring Company. Met je eigen voertuig een tunnel rijden is niet toegestaan. Alleen Tesla's van de organisatie mèt chauffeur zijn toegestaan. Foto: AFP

Met zijn tunnelboorbedrijf speelt Elon Musk nog niet veel klaar

Veel sneller en goedkoper tunnels boren, met stations op elke gewenste plek. Met zijn tunnelconcept van The Boring Company belooft Elon Musk gouden bergen. Tunnelbouwers zijn, op zijn zachtst gezegd, niet erg onder de indruk.

In de avond van 26 mei van dit jaar stortte de hellingbaanconstructie in van de parkeergarage bij het Sint Antonius Ziekenhuis in  Nieuwegein. Foto: Sjef Prins / APA

Van staalconstructie ingestorte parkeergarage Nieuwegein zijn nooit detailberekeningen gemaakt

De Onderzoeksraad Voor Veiligheid maant eigenaren en beheerders van parkeergarages alle tekeningen en berekeningen nog eens goed na te slaan. Bij de garage naast het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein blijken namelijk nooit detailberekeningen te zijn gemaakt van de staalconstructie.

Eén van de drie nieuwe metrostations in Parijs, ontworpen door Benthem Crouwel Architects. Foto: Arthur Weidmann / BenthemCrouwel.

Origami-stations van Nederlandse makelij voor het Silicon Valley van Frankrijk

Ze begonnen met eenvoudige rechte constructies van staal en glas, zoals de architecten van Benthem Crouwel wel vaker doen. Toen de overspanningen toenamen en de staalprofielen wel heel fors dreigden te worden, kregen drie nieuwe Parijse metrostations een verrassende origami-structuur.

A-pier Schiphol in aanbouw. Foto: Shutterstock

Gevelbouwer gedwongen langs de zijlijn bij rechtszaak Ballast TAV over A-pier

Metal Yapi mag zich niet mengen in de juridische strijd tussen Schiphol en Ballast TAV over de eindafrekening van de A-pier. De Turkse gevelbouwer moet voorlopig wachten totdat opdrachtgever en hoofdaannemer een oplossing hebben in de ruzie die al meer dan drie jaar voortsleept.