Ad Tissink

Verslaggever Innovatie

Ad Tissink (1962) is het technisch geweten van de Cobouw-redactie. Hij is in zijn element als hij door een tunnelboormachine kruipt, in een windturbine klimt of een gerobotiseerde woningfabriek bezoekt. Voor tips mail: adtissink@vmnmedia.nl

 

Lochem is in rouw de dag na het dodelijke ongeval. Links het hijsoog dat sterk is verbogen. Foto: Sjef Prins - APA Foto

Een knappende kabel, kantelende boog en afscheurend hijsoog. Hoe kon het zo misgaan in...

De ramp met de brug in Lochem lijkt begonnen met een lichte kanteling van het boogdeel dat werd ingehesen. Daardoor scheurde het bovenste hijsoog af....

Begin februari arriveerde de staalconstructie van het brugdek van de Nettelhorsterbrug. Het was in twee delen vervoerd met een binnenvaartschip vanaf de werf van staalbouwer Aelterman  in Gent. Foto: Bouwapp

Rampbrug Lochem: de blikvanger van een project van 50 miljoen

De brug over het Twentekanaal, waarvan de bouw woensdagochtend zo'n dramatische wending nam, zou het meest in het oog springende onderdeel worden van...

Urenlang beukten hoge golven in de Deltagoot tegen de beweegbare kering voor Antwerpen. Foto: Karin van Til.

Desnoods duwt de Schelde de nieuwe waterkering voor Antwerpen zelf omhoog

De nieuwe kering die het centrum van Antwerpen moet beschermen tegen wateroverlast, wordt desnoods vanzelf omhoog gedrukt door het water. De...

Op het oude terrein van Spanbeton in Koudekerke aan den Rijn start zusterbedrijf VBI binnenkort met de bouw van een nieuwe fabriek voor kanaalplaatvloeren. Foto: VBI.

Nieuwe fabriek kanaalplaatvloeren VBI komt middenin de toekomstige afzetmarkt

In de overtuiging dat de woningbouwmarkt vanaf volgend jaar aantrekt, investeert VBI in een nieuwe fabriek. In Koudekerk aan den Rijn moet op termijn...

De kosten voor renovatie van de Afsluitduik lopen nog verder op. Foto:  Cobouw

Zeker 500 miljoen extra nodig voor versterking Afsluitdijk, A27 en nog veel meer projecten

Ministeries leverden voor de kabinetsformatie een lijst aan met mogelijke financiële tegenvallers. Daar staan enkele grote infraprojecten op.

Over het viaduct bij Rijpwetering mag de hogesnelheidslijn slechts 80 kilometer per uur rijden. Foto: Suzanne van de Kerk

Stapvoets over de hsl vanwege een verdraaid landhoofd en een houtje-touwtje detail

Een landhoofd van het hsl-viaduct bij Rijpwetering moet worden vervangen. Daarvoor moet het viaduct uitgetild worden en gaat het spoor even dicht.

Nadat dakdekker Boko haar werk had afgerond fungeerde het dak van de A-pier als werkvloer voor diverse andere onderaannemers. Daarbij ontstonden meerdere lekkages.
Foto: Shutterstock (maart 2020)

Dakdekker Boko boekt overwinning in slepende rechtszaak over A-pier Schiphol

Lekkages en te dunne isolatie zijn de dakdekker van de A-pier niet aan te rekenen, vindt de rechtbank. De hoofdaannemer moet Boko tonnen betalen.

Versterking van de Suurhoffbrug door het oplijmen van stalen platen. Foto: Takke/To Get There

Takke en Solidd gaan infraopgave voortaan samen te lijf

Om een grotere rol te kunnen spelen in de vervangings- en renovatieopgave in de infra, trekken Takke Breukelen en staalbouwer Solidd voortaan samen...

Wonderwoods in Utrecht bereikte vorige week het hoogste punt van 104 meter. Foto: Ton Borsboom

Architect Wonderwoods vergaapt zich aan slagkracht Nederlandse prefab

In Utrecht verrijst alweer het twaalfde verticale bos van Stefano Boeri. De architect is onder de indruk van de Nederlandse prestaties met prefab.

Tachtig meter van de oude slotgracht rond het Binnenhof komt terug nar de renovatie. Beeld: Absent Matter

Hobbelig maaiveld rond Binnenhof stelt bouwers voor uitdagingen

Na de renovatie komt er een gedempt stukje slotgracht terug bij het Binnenhof. Net als vroeger speelt dat een rol in de beveiliging van het complex.