De noodvoorziening die na de explosie getroffen is, is uiteraard geen permanente oplossing. Het hoogspanningsstation van RAPL is tijdens de explosie compleet vernield en moet opnieuw gebouwd worden. RAPL heeft Joulz gevraagd dit nieuwe station te bouwen. Het gaat om een EPC (Engineering, Procurement en Construct) opdracht van 1,3 miljoen. Het nieuwe station wordt naar verwachting begin 2014 opgeleverd.
Joulz neemt het totale projectmanagement, de realisatie en het veiligheidstoezicht voor haar rekening. Door de ruime ervaring op het gebied van alle benodigde disciplines, van bouwkunde tot engineering van en advies over hoogspanning, ziet RAPL in Joulz een betrouwbare partner. Peter van der Veen, projectmanager voor dit project vanuit Joulz, “De bouw van een station in zo’n energie-intensieve omgeving is altijd een mooie klus. De bedrijfsvoering van RAPL is volledig afhankelijk van een betrouwbare energievoorziening. Wij kunnen bij dergelijke projecten onze meerwaarde bewijzen doordat wij alle benodigde disciplines in huis hebben en deze gezamenlijk tot hun recht kunnen laten komen.”
Rotterdam Antwerpen Pijpleiding
De pompen van Rotterdam Antwerpen Pijpleiding stuwen 30 procent van de ruwe aardolie die in de Rotterdamse haven wordt gelost naar Antwerpen. De pijplijn heeft een lengte van 106 kilometer en een diameter van 86 centimeter. RAPL werkt 24/7 volcontinu en kan maximaal 110 miljoen liter ruwe olie per dag transporteren.
SBB