Met de nieuwe I-Shift voor zwaar transport-toepassingen legt Volvo de lat weer hoger met de geautomatiseerde transmissie. De traditionele koppelomvormer verliest snel terrein en dat kan ook. De huidige dieselmotoren hebben namelijk dermate veel koppel dat een koppelverhoging vrijwel nooit meer nodig is. Peter Hardin, productmanager voor Volvo FM en FMX: “I-Shift met kruipversnellingen biedt een geheel nieuwe kijk op zware trucks met automatische versnellingsbak voor het regelen van de snelheid bij langzaam rijden en achteruitrijden. De chauffeur kan een zware lading vervoeren zonder zich zorgen te hoeven maken dat de truck in situaties belandt die leiden tot dure stilstand.’’
Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5-2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurige manoeuvres zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden. “De aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen en het startvermogen met de nieuwe kruipversnellingen maken de taak van de chauffeur veel makkelijker bij het rijden op lastig terrein met een gladde ondergrond en een zware lading, zoals op bouwlocaties, in groeven of in bossen. Hoe zwaarder het transport en hoe slechter het wegdek, hoe meer de chauffeur baat heeft bij een truck met kruipversnellingen”, legt Peter Hardin uit.
Afhankelijk van het toepassingsgebied is I-Shift beschikbaar met een of twee kruipversnellingen vooruit en met of zonder twee kruipversnellingen achteruit. De kruipversnellingen achteruit maken het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen. De Volvo I-Shift met extra kruipversnellingen is leverbaar voor de 13- en 16-litermotoren in de Volvo’s FH, FM, FMX en FH16.