Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Cobouw50 2022
Meld je aan voor de Algemene Cobouw nieuwsbrief!

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
JCVANKESSEL Groep via BDO Executive Search & Interim

Wie zijn de mensen achter Cobouw Pro, het online journalistieke platform dat datagedreven inzichten biedt over de sectoren woningbouw, infra en utiliteitsbouw? Onderzoeksjournalist Stijn van Gils is een van hen. Hij houdt zich bezig met het omzetten van data in diepgaande inzichten. Cobouw Pro - gelanceerd als een verlengstuk van de reguliere Cobouw - is ontwikkeld om bouwprofessionals te ondersteunen bij strategische besluitvorming, aldus Stijn. ,,Data vormen de basis, maar wil verhalen graag ook een gezicht geven.''

Kousen vol met grind kunnen wegzakkende spoordijken verstevigen, zonder dat de hele spoorbaan eruit moet. Een proef bij het Friese Hurdegaryp moet dat aantonen. ProRail hoopt door de innovatie verlost te worden van een hoofdpijndossier in slappe ondergronden.

Ruim een jaar geleden schreef ik op deze plek over Mona Keijzer. Zij had met haar werkbezoeken en haar inzet voor minder regels eindelijk de juiste toon te pakken. Eindelijk iemand die de bouwsector niet zag als een stroperig dossier, maar als een kans om Nederland weer in beweging te krijgen. Helaas viel het kabinet en bleef het voor een groot deel bij goede bedoelingen.

Het vergunningvrij bouwen van industriële woningen met een typegoedkeuring kan het zetje zijn dat de sector naar 50 procent productie in 2030 helpt. Maar om de potentie volledig te benutten, is meer nodig dan sleutelen aan het Bbl.

Heijmans sleept dit jaar waarschijnlijk een omzet van 2,75 miljard binnen, met een hoge brutowinst. Daar wijzen nieuwe kwartaalcijfers op.

KBK Bouwgroep, Thunnissen Groep en Bouwgroep Dijkstra Draisma maken dit jaar kans op de Cobouw50 Award voor best presterende bouwonderneming van het jaar.

De nieuwe Commandopost Vastgoed moet de bouwsector en de overheid verenigen om de komende jaren flink te bouwen voor Defensie. Er zijn tientallen miljarden mee gemoeid. De eerste bouwers en adviesbureaus sloten al aan.

Toen Lukas Schmeink in 2021 bij Van Wijnen begon, kreeg hij een heldere opdracht mee: de bouwer moest een duidelijke identiteit ontwikkelen, aan een merk bouwen. Niet langer alleen bouwen wat opdrachtgevers vroegen, maar zelf richting geven aan de markt. De rode draad werd de 'woonfabriek' - een industriële aanpak van woningbouw die schaal, snelheid en betaalbaarheid moest combineren.