Technisch adviseur bruggen en viaducten Rijkswaterstaat: ‘Ik ben een typische bruggenbouwer’

Hij begon met vakantiewerk bij een aannemer op de bouw. Zijn studie civiele techniek was een logisch gevolg. Daarna dacht Johan de Boon uitvoerder te worden, maar inmiddels is hij al jaren een bevlogen technisch adviseur bruggen en viaducten bij Rijkswaterstaat.
Delen:
Foto: Christiaan Krouwels

Hoe kwam je bij Rijkswaterstaat terecht?
“Voor mijn studie civiele techniek aan de Hogeschool Utrecht liep ik stage bij Van Hattum en Blankevoort. Ik werkte als assistent uitvoerder aan het project InfrA2 Den Bosch. Na mijn studie werkte ik er als uitvoerder. Mijn collega adviseerde mij om door te studeren aan de universiteit, omdat hij meer in me zag. Naast mijn studie civil engineering werkte ik ook als student-assistent op de universiteit. Door een project van de universiteit voor Rijkswaterstaat – berekenen en testen wat een brug nog maximaal aankan – kwam ik in contact. Zo kreeg ik de tip om te solliciteren als technisch adviseur bruggen en viaducten. Tijdens mijn sollicitatie bleek mijn afstudeerscriptie van de Hogeschool Utrecht over vezelversterkte kunststoffen (VVK) bekend te zijn. VVK is licht en sterk materiaal dat gebruikt wordt bij het vervangen van het dek. Zo begon ik tijdens mijn studie bij Rijkswaterstaat.”

Wat is je talent?
“Een moeilijk, technisch verhaal leg ik simpel uit. Collega’s noemen me letterlijk en figuurlijk een typische bruggenbouwer.”

Wat maakt je werk leuk?
“Rijkswaterstaat biedt de kans om brede kennis te ontwikkelen en de diepte in te gaan. Dat past goed bij mij als T-shaped engineer. Ook vind ik het mooi om bij te dragen aan de inrichting van de maatschappij. Het is bijzonder dat verschillende generaties elkaars werk voortzetten. Zo deed ik het onderhoud van de Zeeburgerbrug, die is gebouwd in mijn geboortejaar. Daarnaast is het bepalen van het moment waarop een brug gerenoveerd of vervangen wordt, een schaakspel op veel terreinen. Technische keuzes zijn ook van invloed op planologie, economie, financiën en verkeer.”

Hoe kijk je tegen de samenwerking met bouwbedrijven aan?
“Bij nieuwbouw loopt de samenwerking door jarenlange ervaring goed. Renovatieprojecten zijn lastiger, ook omdat we dit nog niet zo lang doen. Het ontwerp van een brug of viaduct is gebaseerd op een levensduur van tachtig tot honderd jaar. Wat doe je bij een veertig jaar oude, in goede staat verkerende brug, die niet ontworpen is op de wens om er meer verkeer over te laten rijden? Bij de renovatie van de IJsselbruggen over de A12 werken we met een tweefasen contract. Dat vind ik een elegante samenwerking. In de eerste fase dragen we gezamenlijk zorg voor het vinden van de oplossing en dekken van de risico’s. Ik denk dat we steeds meer moeten samenwerken en vertrouwen op elkaars kennis om de vervanging- en renovatieopgave te volbrengen. Ik zie kansen in het clusteren van objecten om tot een oplossing te komen, met ruimte voor verbetering. Zo krijg je een oplossingstrein die naar andere, vergelijkbare objecten doorrijdt.”

Naast je werk ben je actief op sociaal- en sportgebied en zit je in het bestuur van een lokaal ontmoetingscentrum. Waar haal je alle energie vandaan?
“Het zijn ondernemingen van vrienden, waarbij ik help. Sporten vind ik een fijne uitlaatklep en verfrist mijn gedachten. Zie de schoonheid van simpel geluk is mijn motto. Wat maakt me blij?, vraag ik mezelf en anderen regelmatig. Zo geniet ik van het kijken over het water en zien en horen hoe de natuur haar eigen ‘infra route’ vindt.”

Hoe zie jij je toekomst?
“Ik hoopte een van de twintig deelnemers te zijn aan het talentenprogramma van Rijkswaterstaat. Ik behoorde tot de veertig overgebleven kandidaten na de eerste selectie uit tweehonderd sollicitanten. Helaas ben ik het net niet geworden. Gelukkig biedt Rijkswaterstaat nog volop andere mogelijkheden om mezelf verder te ontwikkelen. Het is mijn droom om als T-shaped topadviseur op strategisch niveau een bijdrage te leveren aan de toekomst van de bruggen en viaducten.”

CV

Naam: Johan de Boon (32)
Functie: Technisch adviseur bruggen en viaducten
Bedrijf: Rijkswaterstaat
Missie: “Zorgen voor een veilige infrastructuur. Slimme oplossingen vinden voor de vervanging en/of renovatie van bruggen en viaducten.”

Meer bouwtalenten: