Trotse projectdirecteuren, luid getoeter: de Zeesluis IJmuiden is eindelijk open

De grootste zeesluis ter wereld is woensdag officieel geopend door Koning Willem-Alexander. Rijkswaterstaat, BAM en VolkerWessels zagen na jarenlang bouwen het eerste zeeschip door de sluis in IJmuiden varen.
Delen:
Koning Willem-Alexander woont de opening bij van Zeesluis IJmuiden. ANP/Royal Images/ Remco de Waal

De bulkcarrier Bontrup Amsterdam voer onder luid getoeter als eerste door de Zeesluis IJmuiden. Koning Willem-Alexander opende in de verkeerstoren met een druk op de knop de reusachtige sluisdeuren.

De kersverse minister van Infrastructuur, Mark Harbers, sprak van “een nieuw icoon” van de Nederlandse waterinfra. “Met de zeesluis IJmuiden is de regio net als de rest van Nederland voor de komende 100 jaar verzekerd van toegang tot de wereldzeeën. We hebben vanaf vandaag ook een nieuwe waterkering, die voor meer veiligheid zorgt in de Randstad. Dus hulde aan Rijkswaterstaat en alle samenwerkingspartners die dit project tot een succes hebben gemaakt.”

Zeesluis IJmuiden vervangt de kleinere Noordersluis en kan nu ruimte bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, zonder afhankelijk te zijn van getijden. De sluis is 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.

Rijkswaterstaat en projectdirecteuren ‘trots’

Jaap Zeilmaker van Rijkswaterstaat sprak als een trotse projectdirecteur. “We hebben niet of nauwelijks ongelukken gehad. Dat is een prestatie waarvan alle eer vooral aan de bouwer tegemoetkomt.” Er waren per dag soms wel 650 medewerkers op de bouwplaats, volgens het OpenIJ-consortium van de bouwers BAM en VolkerWessels.

Een ander punt dat Rijkswaterstaat tevreden stemt, is dat er nauwelijks stremmingen voor het vaarverkeer waren tijdens de bouw. “Dat was ook een belofte die we hebben waargemaakt”, reageert Ruud Hendriks, technisch manager van OpenIJ, tijdens de online-uitzending van de opening.

Meest trots op afzinken van caissons

Hendriks somt op waar hijzelf het meest trots op is: “De caissons die we hebben mogen bouwen ter grootte van een voetbalveld en 20 meter hoog. Die hebben we in drie maanden tijd in de grond laten zakken. Dat is echt iets unieks.”

Financiële tegenvallers

De bouw van de sluis was afgelopen zomer al voltooid, daarna werden alle systemen getest. De jarenlange bouw van de grootste zeesluis ter wereld ging echter gepaard met meerdere tegenvallers. Die vertraagden het project met zo’n drie jaar en zadelden de bouwers met honderden miljoenen euro’s extra op.

Een van de tegenvallers kwam boven water bij het afzinken van de caissons. Die waren niet sterk en stijf genoeg, waardoor ze ingrijpend moesten worden aangepakt. Vertraging, een verbetering van het ontwerp en wijzigingen op het ontwerp, bezorgden de bouwers uiteindelijk een financiële strop van 224 miljoen euro. Zowel BAM als VolkerWessels moest verschillende reserveringen treffen om de verliezen op te vangen.

En vlak voordat de drie reusachtige sluisdeuren voor IJmuiden in Nederland aankwamen, stuurde OpenIJ een claim van 22,3 miljoen euro naar de Koreaanse bouwer. De Koreanen wilden vervolgens beslagleggen op de deuren.

Het laatste woord over de opgestapelde kosten is ook nog niet gezegd. Cobouw meldde vorige week dat BAM en VolkerWessels Rijkswaterstaat aansprakelijk stellen voor meerkosten van tientallen miljoenen euro’s voor de zeesluis.

300.000 kubieke meter

Voor de aanleg van de enorme sluis is 300.000 kubieke meter beton gebruikt. Dat zit onder meer in de wanden, de vloer en de deurkassen, waarin de deuren verdwijnen als de sluis opengaat. In totaal is er 4,5 miljoen kubieke meter grond afgegraven voor de bouw van de sluis. De baggerwerkzaamheden werden uitgevoerd door Boskalis en Van Oord.

Lees meer: