Maaiveld | Ontwerp glas-in-loodraam van striptekenaar Joost Swarte blijft nog even onder de pet

Striptekenaar Joost Swarte ontwerpt een nieuw glas-in-loodraam voor de Oosterkerk in Hoorn. Glas-in-loodspecialist Marije Wolfswinkel heeft er zeker drie maanden werk aan met haar atelier, maar moet verder nog zo veel mogelijk geheimhouden.
Delen:
Foto: Oosterkerk

Is het vreemd om het werk van een striptekenaar om te zetten in glas-in-lood?
“Ik zie de logica van de opdracht wel.”

En die is?
“Glas-in-loodramen waren altijd al een soort stripverhalen. Stripverhalen om het Bijbelverhaal te vertellen.”

Maar de bijbel komt vast niet langs, straks in de Oosterkerk?
“Ik heb alleen het schetsontwerp gezien en daar mag ik niks over zeggen.”

Ik ken Joost Swarte vooral van de Sjef van Oekelstrips.
“Het wordt geen paneel met schunnigheden en poep- en piesgrappen, als je dat bedoelt.”

Wat dan wel?
“Op de andere ramen in de Oosterkerk zitten afbeeldingen die verwijzen naar het roemrijke verleden van Hoorn met haar zeevaart en VOC-geschiedenis. Dat soort elementen keren ook terug.”

Dat verleden is tegenwoordig heel omstreden. Komt ook de zwartepietendiscussie straks terug in het kerkraam? Dan mogen jullie het wel goed beschermen.
“Er komt gelaagd veiligheidsglas voor.”

Is dat de grootste innovatie over de afgelopen 500 jaar in het vak van de glas-in-loodspecialist?
“Ons gereedschap is natuurlijk ook geëlektrificeerd en gelukkig hoef ik het vuur niet meer met de mond of een balg aan te blazen. Maar verder is er veel gelijk gebleven aan dit ambacht.”

Joost Swarte heeft eerder glas-in-loodramen gemaakt.
“Persoonlijk vind ik die in de Marnixstraat in Amsterdam heel fraai. Daar gaat het over de emancipatie van de dieren. De dieren leven in huizen, de mensen juist buiten.”

Een soort omkering van het scheppingsverhaal. Krijgen we toch Bijbelse toespelingen in Hoorn?
“Ik mag er niets over zeggen. Dat gebeurt bij de onthulling later dit jaar.”

Is er niet het gevaar dat het een ratjetoe wordt, straks in die Oosterkerk?
“Dat is het eigenlijk al. Er komt een veelheid aan onderwerpen en stijlen langs in de verschillende ramen. Dat maakt de kerk, die fungeert als huiskamer van Hoorn, juist zo uniek.”

Waaraan herken ik straks de hand van Marije Wolfswinkel en glasatelier Lichtraamwerk?
Als het goed is helemaal niet. Ik heb ook wel kerkramen gemaakt naar eigen ontwerp, maar in dit geval stel ik me compleet dienstbaar op naar Joost Swarte met zijn befaamde klare lijn tekenstijl.”