Op de virtuele tribune in Zevenbergen

Op de virtuele tribune in Zevenbergen
Foto: BouwApp

Wie een bezoek brengt aan het Brabantse Zevenbergen kan er niet omheen: het centrum van dit stadje in de gemeente Moerdijk ondergaat momenteel een gigantische metamorfose. Grootste ingreep is de heropening van de haven en de terugkeer van water in de Roode Vaart, maar ook de herinrichting van de Markt - de huiskamer van Zevenbergen -is een belangrijk onderdeel van de metamorfose. "Of je hier nu woont, werkt of op bezoek komt: de impact van de werkzaamheden is bijzonder groot'' weet Ruben Herregodts van Strukton Civiel Zuid.

Namens de Combinatie Strukton Civiel Zuid / Van den Herik – verantwoordelijk voor de uitvoering van deze megaoperatie - is Herregodts omgevingsmanager van dit project. Het is nodig dat de haven, in de jaren zeventig gedempt, wordt heropend: het heeft te maken met het veiligstellen van de zoetwatertoevoer naar het westen van Brabant.

Communicatie met onder meer ondernemers en omwonenden is een belangrijk onderdeel van zijn takenpakket. Toen de omgevingsmanager net begon in Zevenbergen, maakte hij een kennismakingsrondje door het projectgebied. ‘Hallo, ik ben Ruben, omgevingsmanager’. Hij wordt inmiddels gezien als het gezicht van het project. Herregodts houdt wekelijks een spreekuur, bovendien loopt hij veelvuldig rond in en om de bouwplaats. Een van de belangrijkste communicatiemiddelen is de BouwApp volgens Herregodts.

Eerste omgevingsmanagementapplicatie

De BouwApp – volgens de oprichters de eerste omgevingsmanagementapplicatie in de wereld – maakt een dialoog tussen de omgevingsmanager en omwonenden van een bouwproject mogelijk. Via een eenvoudige tijdlijn deelt Herregodts bijna dagelijks relevante informatie voor omwonenden en ondernemers. Of het nu gaat om de ingebruikname van een nieuwe bypass, een storing als gevolg van graafwerkzaamheden of een foto van een gevonden knuffeltje dat een kind is verloren. "Ik wil zo veel en eerlijk mogelijk informeren, daar hebben de mensen recht op’’, aldus Herregodts.

Aan de andere kant kunnen mensen via diezelfde app hun zegje doen en/of contact leggen met de omgevingsmanager, bijvoorbeeld om te melden dat een bewegwijzering niet meer klopt, dat een bouwbord is omgevallen of dat er te veel herrie is. Ook kunnen volgers van de BouwApp de aannemerscombinatie via enquêtes op verschillende punten beoordelen.

Groter draagvlak

Bovendien kan de applicatie aardig wat scepsis bij mensen wegnemen, heeft Herregodts ondervonden. "Toen we hier net begonnen, ontmoette ik een bewoner van een monumentaal pand midden in het projectgebied. Hij zag enorm op tegen de werkzaamheden voor zijn huis en was bang voor schade. Kortom, hij was argwanend en dreigde nog net niet met advocaten. Langzaam maar zeker trok hij bij, niet in de laatste plaats door de vele en duidelijk updates in de BouwApp. Door de korte lijntjes – een van de voordelen - konden we hem geruststellen. Hij is nu zelfs een soort ambassadeur van de BouwApp, mooi toch?’’

Commercieel directeur Mark van der Kooi van de BouwApp moet er om glimlachen. "Dit soort voorbeelden hoor ik graag. Het toont aan dat je de omgeving via de app heel nauw kan betrekken bij een project. Hoe meer betrokkenheid er is, hoe groter het draagvlak. Je kunt het draagvlak ook inzichtelijk maken: de mogelijkheid bestaat om een update van Ruben te liken én te delen via social media.’’

Impressie haven Zevenbergen: Gemeente Moerdijk

Tevredenheidsmonitor

Via de BouwApp kan een aannemer de omgeving ook gericht naar een mening vragen, in de vorm van een tevredenheidsmonitor. Met de monitor stelt de omgevingsmanager vragen over vooraf gestelde onderwerpen. De volgers van een project kunnen een score geven van 1 tot en met 5. Op basis van deze scores kan de aannemer besluiten een proces bij te sturen of de communicatie aan te passen.

Binnen de bouwapplicatie is het voor de omgevingsmanager bovendien mogelijk verschillende statistieken in te zien en rapportages te maken. Die functie maakt het mogelijk om de mate van tevredenheid van verschillende bouwprojecten met elkaar te vergelijken.

Positieve ontwikkelingen

Van der Kooi bedacht de BouwApp in 2013, samen met zijn compagnon Paul Frankenhuizen. Het idee ontstond uit eigen praktijk: Frankenhuizen liet zijn huis verbouwen en Van der Kooi liet een nieuw huis bouwen. Tijdens een werkdag of vakantiedag waren beiden benieuwd naar de voortgang van de verbouwing en nieuwbouw, al was het maar een foto van een kozijn dat werd geplaatst. De twee staken de koppen bij elkaar.

De applicatie legt volgens Van der Kooi sterk de nadruk op de positieve ontwikkelingen van een bouwproject, waarbij foto’s, video’s en documenten via een tijdlijn kunnen worden weergegeven. De omgeving wil immers graag weten welke weg volgende week wordt afgesloten of waar morgen wordt gegraven. Daarnaast is het leuke manier om omwonenden en andere belanghebbenden een virtueel kijkje achter de bouwhekken te gunnen. Onder de slogan ‘Uw bouwproject verdient een tribune’ maken ruim 250 bouwprojecten momenteel gebruik van de BouwApp, zegt Van der Kooi trots.

Op nummer 4

Al deze projecten zijn via de gratis te downloaden BouwApp te bekijken. De transformatie van winkelcentrum Leidsenhage – dat straks Westfield Mall of the Netherlands gaat heten – heeft momenteel de meeste volgers: 3570. Het project in Zevenbergen staat op plek 4, met 958 volgers.

Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het centrum van Zevenbergen in december 2020 afgerond.


Plaats: Zevenbergen
Opdrachtgever: Gemeente Moerdijk
Ramingsgroep: Niet bekend
Nummer: 431723

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Een merknaam is soms zo sterk, dat het een zelfstandig naamwoord wordt. Asta staat voor Asta Powerproject, een projectplanningspakket van Elecosoft. Wie een 'Asta' maakt, maakt dus een projectplanning. De tool maakt plannen eenvoudig, met 4D-planningsmogelijkheden en een mobiele app. ''Dit leidt tot betere projectresultaten'', zeggen Björn Schrauwen en Marco van Kemenade van Elecosoft.