De architect heeft multifunctionele, duurzame marktboxen ontwikkeld voor het nieuwe Waterlooplein. Het gaat om circa dertig marktboxen met oppervlaktes tussen de tien en twaalf vierkante meter. Ze worden gemaakt van duurzame materialen en krijgen een groen dak. Deze marktbox is in eerste instantie bedoeld voor het stallen van de koopwaar van de marktlieden. Van buitenaf worden de gevels aangelicht en fungeren bovendien als expositiewanden op het plein. Grote afbeeldingen zullen het plein allure en sfeer geven, zo is het idee. De boxhouders kiezen foto’s uit een selectie en kunnen op deze manier hun box personaliseren. Köse: “Denk aan historische foto’s van het plein, oude kaarten of bekende Amsterdamse figuren, zoals Johan Cruijff, André Hazes of Eberhard van der Laan. Het zijn ideeën, maar we hebben al een voorzetje gedaan.”
De houten boxen kunnen ook gebruikt worden als zitmeubilair: aan de zijkanten komen geïntegreerde zitbanken, zodat ook verblijfsplekken ontstaan buiten de markttijden. Subtiel lichtgevende boxen dragen bij aan een gezellig en veiliger openbaar gebied, aldus Köse. Momenteel zijn de ontwerpen nog niet definitief, aldus de architect. “In nauwe samenwerking met de marktondernemers en buurtbewoners gaan we het schetsontwerp verder vormgeven.”
Een mooier, drukker en beter Waterlooplein: dat is wat de gemeente Amsterdam graag wil. ‘Het plein moet weer die aantrekkelijke locatie worden als voorheen, met een markt waar je spullen vindt die je nergens anders ziet’, aldus de gemeente. Herinrichting is hard nodig omdat de openbare ruimte anno 2019 is verwaarloosd, de bestrating is kapot en de marktvoorzieningen zijn ondermaats. Het plein is onoverzichtelijk, heeft te weinig zitgelegenheid en heeft veel obstakels. In de avonduren is het er uitgestorven. Tevens kampt de markt met dalende bezoekersaantallen, te veel lege plekken en weinig mooie entrees.
In samenwerking met de marktondernemers en buurtbewoners werkt de gemeente aan de herinrichting van het plein, met nieuwe bestrating, bankjes, betere verlichting en meer groen. Ook de ruimte voor de vlooien- en vintagemarkt moet worden verbeterd: meer aanbod, minder leegstand, compact en altijd verrassend, aldus de gemeente Amsterdam. Ook komt er een betere aansluiting tussen het stadhuis en het Waterlooplein.
Köse verwacht dat in oktober 2020 wordt begonnen met de herinrichting van het beroemde plein, dat straks weer een intiem stadsplein is dat zowel overdag als ’s avonds goed functioneert.
Plaats: Amsterdam
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Ramingsgroep: 1,5 miljoen euro
Nummer: 250789
Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl