Dura Vermeer Mobilis vof gaat de werkzaamheden uitvoeren. Deze aannemerscombinatie maakt onderdeel uit van De Lingense Alliantie, een samenwerkingsverband met Prorail. Als alles volgens planning verloopt, wordt het vernieuwde station aan eind 2021 opgeleverd.
Station Geldermalsen, in 1886 gebouwd als overstapstation, is ontworpen door Marinus van Wadenoyen. In 2017 is het monumentale stationsgebouw gerestaureerd. Door de oorspronkelijke opzet als overstapstation is de toegang voor reizigers vanuit Geldermalsen echter nooit optimaal geweest, aldus Prorail. De aanleg van nieuwe perrons, ingangen en een tunnel gaat daar verandering in brengen.
Hans van Heeswijk architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp. Het bureau heeft vlak voor de zomer een besloten competitie gewonnen. Volgens de vakjury is het winnend ontwerp ‘contrasterend in kleur en materiaal met het monumentaal stationsgebouw, maar passend in aandacht voor details, materialen en proporties’. Twee witte luifels nodigen de reizigers aan beide zijden op heldere wijze uit naar de twee stationentrees. Deze luifels vormen tevens de overkapping van de nieuwe perrons.
In de nieuwe reizigerstunnel – die de loopbrug gaat vervangen – wordt gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen. Zo krijgt de tunnel een houten plafond, dat zorgt voor een warme uitstraling en een goede akoestiek. In de monumentale stationsoverkapping worden lichtstroken geplaatst, zodat het daglicht tot op de bodem van de nieuwe tunnel komt.
De aanpak van station Geldermalsen is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in samenwerking met Prorail, de Nederlandse Spoorwegen en KNV Spoorgoederenvervoer. Doel van dit programma is meer reizigers op drukke trajecten en meer ruimte voor het goederenvervoer.
Naast vernieuwing van het station in Geldermalsen wordt ook de MederwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, onder handen genomen: deze lijn krijg een eigen, vrij liggend spoor in Geldermalsen en het even verderop gelegen Tricht. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen.
Zowel bij de Nieuwsteeg als bij de Lingedijk in Tricht worden de overwegen vervangen door onderdoorgangen. De Nieuwsteeg wordt exclusief voor voetgangers. Verder gaat Prorail een randweg om Tricht realiseren. Waar deze randweg het spoort kruist, komt een onderdoorgang speciaal voor vrachtwagens.
Plaats: Geldermalsen
Opdrachtgever: De Lingense Alliantie
Ramingsgroep: 2.5 miljoen euro
Nummer: 527442
Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl