SBB
Jij weet het ook, de technologische ontwikkelingen vallen tegenwoordig nauwelijks bij te benen. Menig bouwbedrijf zal, net als ieder ander bedrijf, normaliter bezig zijn met kostenbesparingen aan de ene kant en investeringen in toekomstige innovaties aan de andere. Voor veel bouwbedrijven kan de digitale transformatie niet snel genoeg doorgevoerd worden. De opdrachten vliegen binnen en bouwvakkers zijn niet aan te slepen. Draaien we het om en blijft de groei aanhouden, dan is de digitaliseringsslag een mooie kans om het marge in de komende jaren te vergroten en grip te houden op het proces van calculatie tot realisatie. In deze whitepaper lees je aan de hand van 9 thema's rondom digitaliseren hoe je hier als bouwbedrijf het beste mee om kan gaan.
Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.
Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.
Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."
Gebruik van waterstofaggregaten kan een interessante oplossing zijn voor laadproblemen met elektrisch materieel. Het scheelt veel gezeul met accu's, laat een proef met een baggerproject aan de Amstelveense Poel zien. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.
Groei is geen primaire doelstelling van de Van Herk Groep uit Sliedrecht. Wel snel, betaalbaar en duurzaam bouwen, met - altijd - de eindgebruiker in het achterhoofd. "Mensen gaan bij ons vóór gebouwen. Dat zit in onze cultuur", zegt directeur Arno Hokke.
Koninklijke BAM Groep gaat samen met het Spaanse Ferrovial 400 kilometer spoor aanleggen tussen Londen en Birmingham. De hogesnelheidslijn gaat naar verwachting zo'n 3,6 miljard euro kosten.
Na een aantal mindere jaren gaat het de A.Hak Groep weer voor de wind. Onder meer de energie- en watertransitie spelen de ondergrondse infrabouwer in de kaart.
Van 't Hek investeert en breidt zijn palet uit. De omzet kreeg in 2023 wel een knauw, maar over 2025 is Ted van 't Hek ronduit positief. Emissieloos bouwen wordt meer ingebed en het Caribisch gebied lonkt. "Dat zijn mooie markten waarin we ons kunnen onderscheiden."