ZF op IAA: uitwijkassistent voorkomt ongelukken

ZF op IAA: uitwijkassistent voorkomt ongelukken

ZF heeft samen met Wabco een Evasive Maneuver Assist (EMA) ontworpen dat stilstaande objecten zoals een file detecteert, de chauffeur waarschuwt en eventueel zelf ingrijpt. Reageert de chauffeur, dan herkent EMA de beweging van het stuur in combinatie met de remkracht en neemt op dat moment besturing en remmen over. Reageert de chauffeur niet, dan

ZF heeft samen met Wabco een Evasive Maneuver Assist (EMA) ontworpen dat stilstaande objecten zoals een file detecteert, de chauffeur waarschuwt en eventueel zelf ingrijpt.

Reageert de chauffeur, dan herkent EMA de beweging van het stuur in combinatie met de remkracht en neemt op dat moment besturing en remmen over. Reageert de chauffeur niet, dan gaat de truck vol in de remmen, maar wel rechtuit. De truck weet niet of er een auto in de baan naast hem rijdt, daar heeft EMA de chauffeur voor nodig. Theoretisch kunnen sensoren en camera's de truck automatisch de uitwijkmanoeuvre laten inzetten, maar het is nog (lang) niet zover want er is heel wat computerrekenkracht nodig om het inschattingsvermogen van een mens te evenaren.

Emissievrij ‘aandokken’

ZF voorziet tot 2025 een grote groei voor elektrische en hybride voertuigen, waarschijnlijk zelfs een factor zeven tot tien. Het liet zien dat elektrische aandrijving een prima hulpmiddel kan zijn. ZF's Innovation Truck kan bijvoorbeeld geheel automatisch en via de elektrische module van de nieuwe TraXon automatische versnellingsbak emissievrij aandokken.

Central Drive

Nieuw in de ZF-productenrange is de 'Central Drive'. Het is een volelektrische aandrijving voor gebruik in combinatie met ZF-assen voor bussen en distributietrucks.

Powerline

Ook nieuw van ZF is de Powerline. Een automatische 8-versnellingsbak speciaal gebouwd voor de lichtere bedrijfsauto's zoals bestellers en lichte trucks.