nieuws

Tunnelkist tot 11 meter breekt met alle grenzen

woningbouw Premium 1408

Tunnelkist tot 11 meter breekt met alle grenzen

Met een tunnelkist tot 11 meter breedte boren Red Betonbouw en Hendriks Stalen Bekistingstechniek een nieuw tijdperk aan in gestapelde woningbouw. Ongehoorde beukmaten komen binnen handbereik.

De tunnelbekisting, is de motor van de gestapelde woningbouw in Nederland. Maar tot nu toe komt hij niet verder dan een breedte van 7,8 meter. Daarmee zijn heel behoorlijke beukmaten mogelijk, maar steeds vaker lopen bouwers tegen de grenzen aan. Architecten en ontwikkelaars die een bijzondere woningplattegrond nastreven zijn gedwongen om altijd wel ergens een dragende muur in een appartement te plaatsen. Dat beperkt de indelingsvrijheid en de flexibiliteit in de toekomst.

Bij het Haagse project de President van aannemer Heembouw wordt deze dagen duidelijk dat het ook anders kan. Red Betonbouw realiseert daar een casco met beukmaten van 10,20 meter. Daarvoor heeft het in samenwerking  Hendriks stalen bekistingtechniek een compleet nieuwe tunnelbekisting laten produceren. Met paspanelen kan die  tot 11 meter overspannen.  De kleinste maat is 7,80 meter, waarmee hij precies aansluit op de ‘Classic’ uit het assortiment van Hendriks.

Prefabbalkons worden meteen meegestort

Red heeft geinvesteerd in twee tunnels en stort er elke dag één af. Dagelijks wordt op die manier zo’n 160 vierkante meter vloer gerealiseerd. De betonbouwer is nu toe aan de 16 verdiepingen hoge toren van het Haagse woningbouwcomplex. Elke drie dagen groeit die met één verdieping. De prefabbalkons worden meteen meegestort. Compleet met koudebrugonderbreking en al. Zodra de tunnel ontkist wordt, nog geen dag na het storten zijn de balkonplaten zelfdragend.

Directeur Eigenaar Enes Djerlek van Red Betonbouw heeft de tunnels echt met het oog op de toekomst ontwikkeld. “Er liggen vooral veel aanvragen voor projecten in de jaren 2019 en 2020. Het was zoeken op welk moment na de crisis we de investering aandurfden. Maar dat lijkt goed te zijn uitgepakt.”

De kist is met tal van slimmigheden uitgerust, laat Chris van Ree van Hendriks zien. Bij het lossen komen de twee helften zo’n 6 centimeter naar elkaar toe. Mooi gelijkmatig dankzij een slim scharnier. Uitrijden gaat met verplaatsbare wielen die geen last hebben van sparingen of ingestortte voorzieningen. Grote stalen liggers aan de bovenkant houden de vloer bij het schrikken in bedwang.

Slimme centerpen bespaart werkploeg drie kwartier op een dag

Bijzonder zijn ook de nieuw ontwikkelde centerpennen. Die  kunnen vanaf één kant geplaatst worden en het gebruik van een kunstof conus is niet meer nodig door de tapse vorm.  Ze zoeken met hun punt vanzelf hun weg langs de wapening.  Met die slimme centerpen en de andere verbeteringen van de kist wint de betonploeg volgens Enes Djerlek zomaar een half uur tot drie kwartier op een dag. Dat is een prettige tijdwinst in het ijzeren ritme van de tunnelbouw waarbij elke dag een tunnelkist gestort wordt.

Ook aan de ergonomie van de betonwerkers is gedacht: de centerpennen staan klaar in speciale houders op de spanten van de tunnelkist. De  werklieden hebben ze voor het grijpen en ze hoeven ze alleen nog in te draaien.

Er staat nog wat op het verlanglijstje

Red Betonbouw en Hendriks hebben meer innovatieve ideeën voor stalen bekistingen in de betonbouw.  Hoog op hun verlanglijst staat een hydraulische stalen klimbekisting voor lifstchachten en stabiliteitskernen.

Reageer op dit artikel